با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: دانشجویان قشر عظیم جامعه هستند و سلامتی اجتماعی و روانشناختی آنها برای جامعه ارزش بالایی دارد. سرمایههای اجتماعی و روانشناختی به عنوان یک عامل مهم، میتوانند به پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک کنند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و روانشناختی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه کاربردی از نوع پیمایشی بوده که بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن و پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز بود.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، بین سرمایه روانشناختی و اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (41/0=r، 001/0=p). همچنین نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی و اجتماعی دانشجویان با سن و جنسیت و وضعیت تأهل ارتباط معنیداری وجود نداشت (05/0p>). نتایج نشان داد بین پیشرفت تحصیلی با سرمایههای روانشناختی (23/0=r ، 001/0=p) و نیز با سرمایه اجتماعی (29/0=r، 04/0=p) دانشجویان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روانشناختی و اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج به دست آمده اجرای برنامههایی به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی و روانشناختی دانشجویان میتواند به بهبود و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک نماید
Sotodehasl N, Kahouei M, sensebli A, Fodaji F. Social and psychological capital and its relation with academic achievement among medical sciences students of Semnan university of medical sciences, Semnan, Iran. Koomesh 1397; 20 (2) :256-262 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4294-fa.html
ستودهاصل نعمت، کاهویی مهدی، سن سبلی عادله، فوداجی فهیمه. سرمایههای اجتماعی و روانشناختی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. كومش. 1397; 20 (2) :256-262