[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 256-262 برگشت به فهرست نسخه ها
سرمایه‌های اجتماعی و روان‌شناختی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
نعمت ستوده‌اصل، مهدی کاهویی* ، عادله سن سبلی، فهیمه فوداجی
چکیده:   (786 مشاهده)
هدف: دانشجویان قشر عظیم جامعه هستند و سلامتی اجتماعی و روان‌شناختی آن‌ها برای جامعه ارزش بالایی دارد. سرمایه‌های اجتماعی و روان‌شناختی به عنوان یک عامل مهم، می‌توانند به پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک کنند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و روان‌شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه کاربردی از نوع پیمایشی بوده که بر روی 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394  انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن و پرسش‌نامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز بود.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، بین سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد (41/0=r، 001/0=p). هم‌چنین نتایج نشان داد که بین سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی دانشجویان با سن و جنسیت و وضعیت تأهل ارتباط معنی‌داری وجود نداشت (05/0p>). نتایج نشان داد بین پیشرفت تحصیلی با سرمایه‌های روان‌شناختی (23/0=r ، 001/0=p) و نیز با سرمایه اجتماعی (29/0=r، 04/0=p) دانشجویان رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش سرمایه روان‌شناختی و اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی است. با توجه به نتایج به دست آمده اجرای برنامه‌هایی به منظور ارتقای سرمایه اجتماعی و روان‌شناختی دانشجویان می‌تواند به بهبود و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان کمک نماید
واژه‌های کلیدی: سرمایه روان‌شناختی، پیشرفت تحصیلی، سرمایه اجتماعی، دانشجو
متن کامل [PDF 549 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۱ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotodehasl N, Kahouei M, sensebli A, Fodaji F. Social and psychological capital and its relation with academic achievement among medical sciences students of Semnan university of medical sciences, Semnan, Iran. koomesh. 2018; 20 (2) :256-262
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4294-fa.html

ستوده‌اصل نعمت، کاهویی مهدی، سن سبلی عادله، فوداجی فهیمه. سرمایه‌های اجتماعی و روان‌شناختی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان . نشریه كومش. 1397; 20 (2) :256-262

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4294-fa.html



جلد 20، شماره 2 - ( بهار 1397 – ویژه نامه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705