اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 667-673 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین میزان و مولفه‌های رفتاری استرس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی
نعمت ستوده اصل، راهب قربانی، فاطمه رهایی، محمدرضا عسگری
چکیده:   (221 مشاهده)
هدف: یکی از عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، عوامل استرسزا میباشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان و مولفه‌های رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که روی 408 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. روش نمونه‌گیری این تحقیق چندمرحله‌ای بود. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه استرس دوران دانشجویی گادزلا استفاده شد. شاخص پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات پایان ترم دانشجویان بود.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد هم‌بستگی مستقیم و معنی‌داری بین پیشرفت تحصیلی با نمره کلی استرس دانشجویان وجود ندارد (728/0=P و 017/0-=r). بین مولفه رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی هم‌بستگی منفی و معنی‌داری مشاهده شد (046/0=P و 120/0-=r).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه بین نمره استرس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است، اما بین مولفه‌های رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی، هم‌بستگی معنی‌داری در جهت منفی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود با برگزاری کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس برای دانشجویان به آن‌ها در جهت مواجهه با استرس‌های پیش رو کمک شود.
 
واژه‌های کلیدی: فشار روانی، اضطراب، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 2149 kb]   (45 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۹ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۳۱ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۷
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotoudeh Asl N, Ghorbani R, Rahaei F, Asgari M R. Relationship between the stress behavioral items and the academic achievement among the students of the various branches of medicine . koomesh. 2019; 21 (4) :667-673
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4871-fa.html

ستوده اصل نعمت، قربانی راهب، رهایی فاطمه، عسگری محمدرضا. بررسی رابطه بین میزان و مولفه‌های رفتاری استرس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی. كومش. 1398; 21 (4) :667-673

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4871-fa.html



جلد 21، شماره 4 - ( پائیز 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4009