با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: یکی از عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی، عوامل استرسزا میباشد. هدف این تحقیق بررسی رابطه بین میزان و مولفههای رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی بود.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که روی 408 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-1394 انجام گرفت. روش نمونهگیری این تحقیق چندمرحلهای بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استرس دوران دانشجویی گادزلا استفاده شد. شاخص پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات پایان ترم دانشجویان بود.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد همبستگی مستقیم و معنیداری بین پیشرفت تحصیلی با نمره کلی استرس دانشجویان وجود ندارد (728/0=P و 017/0-=r). بین مولفه رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی و معنیداری مشاهده شد (046/0=P و 120/0-=r).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه بین نمره استرس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است، اما بین مولفههای رفتاری استرس و پیشرفت تحصیلی، همبستگی معنیداری در جهت منفی وجود دارد. بنابراین پیشنهاد میشود با برگزاری کلاسهای آموزشی مدیریت استرس برای دانشجویان به آنها در جهت مواجهه با استرسهای پیش رو کمک شود.
Sotoudeh Asl N, Ghorbani R, Rahaei F, Asgari M R. Relationship between the stress behavioral items and the academic achievement among the students of the various branches of medicine . Koomesh 1398; 21 (4) :667-673 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4871-fa.html
ستوده اصل نعمت، قربانی راهب، رهایی فاطمه، عسگری محمدرضا. بررسی رابطه بین میزان و مولفههای رفتاری استرس با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان گروه پزشکی. كومش. 1398; 21 (4) :667-673