اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 22، شماره 1 - ( زمستان 1398: 1-201 1398 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 138-144 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی روش درمانی وست مید بر لکنت کودکان پیش‌دبستانی
زهرا ایلخانی، بیژن شفیعی، نرگس جعفری، شکیبا هادیان دهکردی
چکیده:   (64 مشاهده)
هدف: درمان زودهنگام در کودکان پیش‌دبستانی دارای لکنت، جهت کاهش مشکلات احتمالی در بزرگسالی و عدم ایجاد لکنت مزمن مورد تاکیید قرار گرفته است. روش درمانی گفتار هجایی از جمله روش‌های درمانی مفید برای این کودکان به شمار می‌رود. هدف مطالعه حاضر، بررسی  اثربخشی روش درمانی وست مید را بر کودکان پیش‌دبستانی دارای لکنت بود.
مواد و روشها: 6 کودک مبتلا به لکنت در محدوده سنی 3 تا 6 ساله در این مطالعه شرکت کردند. مقیاس اندازه‌گیری شدت لکنت در این افراد درصد هجای لکنت شده (%SS) بود. ابتدا روش درمانی مورد نظر در فاز 1a به همه کودکان و والدین در کلینیک آموزش داده شد. سپس این روش توسط مادر در منزل برای 4 تا 6 بار در روز به صورت هجا به هجا با سرعت طبیعی گفتار حداقل برای 10 هفته اجرا شد.
یافتهها: داده‌ها با روش Visual Analysis مورد تحلیل قرار گرفتند. 33 درصد از شرکت‌کنندگان توانستند به فاز دوم از مرحله اول درمان وارد شوند. در 5 نفر از آن‌ها کاهش بیش از 50 درصد شدت لکنت به صورت با ثبات بعد از حداقل 10 جلسه درمانی دیده شد. نمونه‌های گرفته شده از مادر در منزل نیز کاهش شدت لکنت با این روش درمانی را، همانند نمونه‌های کلینیکی نشان داد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که حتی فاز اول روش درمانی گفتار هجایی می‌تواند در کاهش شدت لکنت در کودکان پیش‌دبستانی موثر باشد.
 
واژه‌های کلیدی: کودکان پیش‌دبستانی، گفتار درمانی، لکنت، مداخله اولیه
متن کامل [PDF 731 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۲۷ | پذیرش: ۱۳۹۸/۳/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ilkhani Z, Shafiei B, Jafari N, Hadian Dehkordi S. Effectiveness of the Westmead therapeutic method on preschool children with stuttering. koomesh. 2020; 22 (1) :138-144
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4823-fa.html

ایلخانی زهرا، شفیعی بیژن، جعفری نرگس، هادیان دهکردی شکیبا. اثربخشی روش درمانی وست مید بر لکنت کودکان پیش‌دبستانی. كومش. 1398; 22 (1) :138-144

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4823-fa.html



جلد 22، شماره 1 - ( زمستان 1398: 1-201 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030