[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 4 - ( پائیز 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 692-698 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی مبتنی بر مدل یادگیری شناختی اجتماعی
احسان وصالی منفرد، رویا صادقی* ، محمدمهدی صداقت، عابدین ثقفی پور، آذر طل، مهدی یاسری
چکیده:   (473 مشاهده)
هدف: لیشمانیوز جلدی در بخش قنوات استان قم آندمیک است. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه از لیشمانیوز جلدی صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه به‌صورت مداخله‌ای نیمه‌تجربی بود که بر روی 292 نفر از مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی قنوات استان قم طی سال‌های 96-1395 انجام شد. شرکت‌کنندگان با تخصیص تصادفی و با استفاده از روش بلوک‌های تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. شش ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای دو گروه تکمیل گردید. برای بررسی هم‌زمان اثر چند متغیر از رگرسیون خطی استفاده شد.
یافتهها: بعد از مداخله آموزشی، بین میانگین نمره‌ی مربوط به سازه‌های آگاهی و درک موقعیت، انتظار پیامد (001/0p<)، خودکفایتی (003/0p<)، خود‌کنترلی (005/0p<) و عملکرد (05/0p<) از مدل شناختی اجتماعی در زمینه ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی درگروه مداخله، رابطه معنی‌دار مشاهده گردید اما بین ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از بیماری و سازه ارزش پیامد، رابطه معنی‌داری دیده نشد (103/0p<).
نتیجهگیری: آگاهی مردم در زمینه راه‌های پیشگیری از بیماری در سطح مطلوبی نبود. بنابراین جهت ارتقاء این سازه، پیشنهاد می‌گردد تئوری شناختی اجتماعی می‌تواند جهت کاهش موانع موجود در برنامه آموزش و ارتقاء سطح آگاهی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: لیشمانیوز جلدی، تئوری شناختی اجتماعی، رفتارهای پیشگیری‌کننده، رفتار بهداشتی
متن کامل [PDF 2712 kb]   (78 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vesali Monfared E, Sadeghi R, Sedaghat M M, Saghafipour A, Tol A, Yaseri M. Effect of educational intervention based on social cognitive theory on promoting preventive behaviors of cutaneous leishmaniasis. koomesh. 2018; 20 (4) :692-698
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4401-fa.html

وصالی منفرد احسان، صادقی رویا، صداقت محمدمهدی، ثقفی پور عابدین، طل آذر، یاسری مهدی. بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی مبتنی بر مدل یادگیری شناختی اجتماعی. كومش. 1397; 20 (4) :692-698

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4401-fa.html



جلد 20، شماره 4 - ( پائیز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790