با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: از آنجا که فعل در زبان فارسی شامل انجام دهنده عمل، نحوه عمل و زمان عمل می باشد، لذا نقش مهمی در گفتار ایفا می کند. از این رو در این تحقیق ساخت و ساختمان فعل در کودکان طبیعی 4.5-2 ساله مورد بررسی قرار گرفته است. براساس این تحقیق بین متغیرهای مورد بررسی در گروه های سنی مختلف مقایسه های برون گروهی و درون گروهی انجام شده است. مواد و روش ها: این تحقیق از نوع مقطعی-مقایسه ای بوده و روی 101 کودک بین سنین 4.5-2 ساله در 5 گروه سنی که به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. روش جمع آوری داده ها ارزیابی سریع بوده و نمونه های گفتاری کودکان برای زمان های فعل و پسوندهای صرفی فعل از پنج طریق گفتار خودبخودی، توصیف تصاویر، تکمیل جملات ناقص، تکرار، پرسش و پاسخ و برای افعال ساده و مرکب، پیچیدگی فعل، پیشوندهای فعلی (ب، ن، می)، افعال معین و افعال امر از دو طریق گفتار خودبخودی و توصیف تصاویر به دست آمده است. داده ها پس از استخراج با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسن، کروسکال والیس، ویل کاکسون و فریدمن در سطح معنی داری (0.05) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین سن و پیچیدگی فعل، تنوع زمان های فعل، تنوع پسوندهای صرفی فعل برحسب شخص/شمار و تنوع افعال معین در گفتار کودکان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (P=0.000)، ولی بین سن و تنوع پیشوندهای فعلی (ب، ن، می) و تنوع افعال امر ارتباط معنی داری وجود ندارد. نتیجه گیری: با افزایش سن میزان بکارگیری اجزا ساخت و ساختمان فعل بجز افعال امر، پیشوندهای فعلی (ب، ن) و فعل گذشته ساده در گفتار کودکان افزایش می یابد. نتایج بدست آمده از این یافته ها می تواند به عنوان بخشی از هنجارهای رشد زبان، در زمینه آسیب شناسی گفتار و زبان مورد استفاده قرار گیرد و از سوی دیگر لازم است که متون کتاب های مربوط به کودکان در این گروه سنی براساس یافته های به دست آمده از این تحقیق مورد بررسی مجدد قرار گیرند.