اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 24 شماره 5 صفحات 629-620 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت انسجام در متون نوشتاری تولیدشده توسط دانش‌آموزان تک‌زبانه فارسی‌زبان مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی
مریم تفرجی یگانه* ، الهه کمری
چکیده:   (75 مشاهده)
هدف: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی در سطوح مختلفی از جمله در تولید متون نوشتاری منسجم اشکالات زیادی دارند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه توانایی مدیریت انسجام در تولیدات نوشتاری افراد مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی و همتایان طبیعی آن‌ها بر اساس تراکم و تنوع پیونده‌ها، تراکم علائم نوشتاری (نقطه و ویرگول) و تراکم و تنوع عبارات ارجاعی است.
مواد و روش‌ها: برای انجام پژوهش حاضر، از 24 دانش‌آموز مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی به عنوان گروه آزمایش و 24 دانش‌آموز طبیعی به‌عنوان گروه کنترل خواسته شد تا در مورد موضوعی چالش‌برانگیز که در مدرسه برایشان رخ داده است، شروع به نوشتن کنند. متون نوشتاری تولید شده توسط آن‌ها املانویسی و به‌ لحاظ تراکم و تنوع سه ابزار انسجامی: پیونده‌ها، علائم نگارشی و عبارات ارجاعی مورد ارزیابی قرارگرفت.
یافتهها: در گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی، تراکم) 005/0=P) و تنوع (005/0=P) و در گروه آزمودنی‌های طبیعی، تنوع پیونده‌ها (02/0=P) به‌طور معنی‌داری با افزایش سن بیش‌تر شد. تراکم پیونده‌های مورد استفاده توسط گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی (03/0=P) و هم‌چنین تنوع آن‌ها (02/0=P) در مقایسه با گروه با رشد زبانی طبیعی به‌طور معنی‌داری کم‌تر بود. در گروه آزمودنی‌های با رشد طبیعی تراکم استفاده از ویرگول با افزایش سن به طور معنی‌داری افزایش می‌یافت (001/0=P). تراکم استفاده از ویرگول در نوجوانان با رشد زبانی طبیعی به طور معنی‌داری بالاتر از  نوجوانان مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی بود. در گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی تراکم عبارات ارجاعی به طور معنی‌داری با افزایش سن افزایش  ‌یافت (003/0=P). در مقابل، در گروه با رشد زبانی طبیعی تنوع عبارات ارجاعی با افزایش سن بیش‌تر می‌شد (02/0=P). تفاوت بین گروه‌های مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی و گروه با رشد زبانی طبیعی تنها در کودکان از نظر آماری معنی‌دار بود (01/0=P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی به میزان بسیار زیادی در مدیریت انسجام نوشتاری با مشکل روبرو هستند.
 
واژه‌های کلیدی: دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری با اساس زبانی، نوشتار، ابزارهای انسجامی
متن کامل [PDF 1190 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1401/4/29 | انتشار: 1401/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.ILAM.REC.1401.001
Clinical trials code: مقاله فاقد مداخله می باشد


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taffaroji-Yeganeh M, Kamri E. Management of cohesion in the written productions of monolingual Persian-speaking students with specific language disorder. Koomesh 2022; 24 (5) :620-629
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7563-fa.html

تفرجی یگانه مریم، کمری الهه. مدیریت انسجام در متون نوشتاری تولیدشده توسط دانش‌آموزان تک‌زبانه فارسی‌زبان مبتلا به ناتوانی یادگیری با اساس زبانی. كومش 1401; 24 (5) :629-620

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7563-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540