اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) ::
جلد 23 شماره 5 صفحات 617-626 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان آرادان بر اساس الگوی ملی اعتباربخشی
فرید غریبی ، جعفر جندقی ، اسماعیل مشیری
چکیده:   (215 مشاهده)
هدف: اعتباربخشی به دلیل تاثیرات مثبت شگرف بر حوزه‌های عملکردی نظیر کیفیت و ایمنی، رایج‌ترین رویکرد در ارزشیابی و ارتقای عملکرد مراقبت‌های بهداشتی محسوب می‌شود. نظر به تدوین الگوی ملی اعتباربخشی مراقبت‌های بهداشتی اولیه، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت آرادان بر اساس الگوی ملی اعتباربخشی به‌انجام رسید.
مواد و روشها: مطالعه مقطعی حاضر در پاییز 1399 با مشارکت چهار مرکز خدمات جامع سلامت در شهرستان آرادان اجرا گردید. ابزار مطالعه، چک‌لیستی مشتمل بر 39 استاندارد و 231 سنجه ارزیابی در ابعاد عملکردی دوازده‌گانه تعریف شده بود که از مدل ملی اعتباربخشی عملکردی مراکز خدمات جامع سلامت استخراج گردید. مطالعه پس از آموزش مدیران و پرسنل مراکز بهداشتی در خصوص ماهیت اعتباربخشی، محتوای ابزار ارزیابی و نیز نحوه تکمیل آن، در دو مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی اجرا گردید و سطح عملکرد مراکز بهداشتی مورد بررسی بر اساس ارزیابی میزان رعایت الزامات اعتباربخشی تعریف شده در مدل مورد استفاده تعیین گردید. در این راستا، نمرات داده شده به گزینه‌های "رعایت کامل"، "رعایت نسبی" و "عدم رعایت" به ترتیب برابر 1، 5/0 و 0 تعیین شد لذا میزان رعایت الزامات تعریف شده در هر سنجه، استاندارد و بعد از اعتباربخشی به صورت درصد گزارش گردید.
یافتهها: میزان انطباق عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت با استانداردها و سنجه‌های اعتباربخشی در بخش خودارزیابی و ارزیابی بیرونی به‌ترتیب برابر با 47/71 و 43/15 درصد می‌باشد. در بخش خودارزیابی، بُعد "جامعه-محور بودن خدمات" با کسب نمره 75/93 درصد و بُعد "ارزشیابی ارائه خدمت" با کسب نمره 0 به‌ترتیب حائز بالاترین و پایین‌ترین سطح عملکردی از جهت انطباق با استانداردهای اعتباربخشی شدند؛ در حالی که در بخش ارزیابی بیرونی، بُعد استمرار خدمت با 63/29 درصد و ابعاد "جامعه-محور بودن خدمات"، "کیفیت و ایمنی خدمات" و "تحقیق در سیستم‌های بهداشتی" با کسب نمره 0 به‌ترتیب حائز بالاترین و پایین‌ترین سطح عملکرد شدند.
نتیجهگیری: وضعیت عملکرد مراکز مورد بررسی دارای کاستی‌های قابل توجهی است که این امر، ضرورت طراحی و اجرای مداخلات ارتقایی با مشارکت متخصصین و صاحبان فرایند را مورد تاکید قرار می‌دهد.
 
واژه‌های کلیدی: مراقبت‌های بهداشتی اولیه، مرکز خدمات جامع سلامت، عملکرد، اعتباربخشی
متن کامل [PDF 1176 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/13 | پذیرش: 1400/4/12 | انتشار: 1400/7/6
فهرست منابع
1. [1] Tabrizi JS, Gharibi F, Pirahary S. Developing of national accreditation model for rural health centers in Iran health system. Iranian J Publ Health 2013; 42: 1438-1445. (Persian).
2. [2] Rooney AL, van Ostenberg PR. Licensure, accreditation and certification: approaches to health services quality; quality assurance methodology refinement series. 1999, Bethesda: Center for Human Services, Quality Assurance Project.
3. [3] Braithwaite J, Shaw CD, Molodovan M, Greenfield D, Hinchcliff R, Mumford V, et al. Comparison of health service accreditation programs in low- and middle- income countries with those in higher income countries: a cross-sectional study. Int J Qual Health Care 2012; 24: 568-577. [DOI:10.1093/intqhc/mzs064] [PMID]
4. [4] Greenfield D, Braithwaite J. Developing the evidence base for accreditation of healthcare organisations: a call for transparency and innovation. Qual Saf Health Care 2009; 18: 162-163. [DOI:10.1136/qshc.2009.032359] [PMID]
5. [5] Tabrizi JS, Gharibi F, Dadgar E. Developing a departmental accreditation model for primary healthcare in Iran. Middle East J Rehabil Health Stud 2021; 8: e110127. [DOI:10.5812/mejrh.110127]
6. [6] Smits PA, Champagne F, Contandriopoulos D, Sicotte C, Préval J. Conceptualizing performance in accreditation. Int J Qual Heal Care 2008; 20: 47-52. [DOI:10.1093/intqhc/mzm056] [PMID]
7. [7] Saut AM, Berssaneti FT, Moreno MC. Evaluating the impact of accreditation on Brazilian healthcare organizations: A quantitative study. Int J Qual Health Care 2017; 29: 713-721. [DOI:10.1093/intqhc/mzx094] [PMID]
8. [8] Braithwaite J, Westbrook J, Pawsey M, Greenfield D, Naylor J, Iedema R, et al. A prospective, multi-method, multi-disciplinary, multi-level, collaborative, social-organisational design for researching health sector accreditation. BMC Health Serv Res 2006; 6: 1-10. https://doi.org/10.1258/095148406775322016 [DOI:10.1186/1472-6963-6-113] [PMID]
9. [9] Greenfield D, Braithwaite J. Health sector accreditation research: a systematic review. Int J Qual Heal Care 2008; 20: 172-183. [DOI:10.1093/intqhc/mzn005] [PMID]
10. [10] Shaw Charles, D. Toolkit for accreditation programs. 2004, Melbourne: the international society for Quality in Health Care.
11. [11] Schmaltz SP, Williams SC, Chassin MR, Loeb JM, Wachter RM. Hospital performance trends on national quality measures and the association with Joint Commission accreditation. J Hosp Med 201; 6: 454-461. [DOI:10.1002/jhm.905] [PMID] [PMCID]
12. [12] Chen J, Rathore SS, Radford MJ, Krumholz HM. JCAHO accreditation and quality of care for acute myocardial infarction. Health Aff (Millwood) 2003; 22: 243-254. [DOI:10.1377/hlthaff.22.2.243] [PMID]
13. [13] Merkow RP, Chung JW, Paruch JL, Bentrem DJ, Bilimoria KY. Relationship between cancer center accreditation and performance on publicly reported quality measures. Ann Surg 2014; 259: 1091-1097. [DOI:10.1097/SLA.0000000000000542] [PMID]
14. [14] Chandra A, Glickman SW, Ou FS, Peacock WF, McCord JK, Cairns CB, et al. An analysis of the association of society of chest pain centers accreditation to American college of cardiology/American heart association non-ST-segment elevation myocardial infarction guideline adherence. Ann Emerg Med 2009; 54: 17-25. [DOI:10.1016/j.annemergmed.2009.01.025] [PMID]
15. [15] Lee M. Motivations to pursue accreditation in children's mental health care: a multiple case study. Nonprof Manag Leadersh 2014; 24: 399-415. [DOI:10.1002/nml.21098]
16. [16] Song P, Li W, Zhou Q. An outpatient antibacterial stewardship intervention during the journey to JCI accreditation. BMC Pharmacol Toxicol 2014; 15: 1-9. [DOI:10.1186/2050-6511-15-8] [PMID] [PMCID]
17. [17] Liu SH, Wu JN, Day JD, Muo CH, Sung F, Kao CH, et al. Mortality and cost of radiation therapy for oesophageal cancer according to hospital accreditation level: a nationwide population-based study. Eur J Cancer Care 2015; 24: 333-339. [DOI:10.1111/ecc.12281] [PMID]
18. [18] Fortune T, O'Connor E, Donaldson B. Guidance on designing healthcare external evaluation programmes including accreditation. 2015, Dublin, Ireland: International Society for Quality in Healthcare (ISQua).
19. [19] Buetow SA, Wellingham J. Accreditation of general practices: challenges and lessons. Qual Saf Health Care 2003; 12: 129-135. [DOI:10.1136/qhc.12.2.129] [PMID] [PMCID]
20. [20] O'Beirne M, Zwicker K, Sterling PD, Lait J, Lee Robertson H, Oeike ND. The status of accreditation in primary care. Qual Prim Care 2013; 21: 23-31.
21. [21] The World Health Organization. The World Health Report. Primary healthcare: now more than ever. 2008, Geneva, Switzerland: World Health Organization Publisher.
22. [22] The World Health Organization. Quality improvement in primary health care: a practical guide. 2004, Geneva, Switzerland: World Health Organization Publisher.
23. [23] Nekoei Moghadam M, Sadeghi V, Parva S. Weaknesses and challenges of primary healthcare system in Iran: a review. Int J Health Plann Mgmt 2012; 27: 121-131. [DOI:10.1002/hpm.1105] [PMID]
24. [24] Gharibi F, Kassaeian SS, Kahouei M, Valinezhadi A. Effectiveness of health communicators program in promoting of community knowledge, attitude and practice in Iran through educational interventions: A systematic review. Koomesh 2020; 22: 563-573. (Persian). [DOI:10.29252/koomesh.22.4.563]
25. [25] Soleimaninejad A, TaheriTanjani P, Abolfathi Momtaz Y, Khodakarim S. Relationship between malnutrition and depression among Iranian elderly population. Koomesh 2020; 22: 467-476. (Persian). [DOI:10.29252/koomesh.22.3.467]
26. [26] The World Health Organization. Quality and accreditation in health care services: a global review. 2003, Geneva, Switzerland: World Health Organization Publisher.
27. [27] Tabrizi JS, Gharibi F. Systematic survey of accreditation models for designing a national model. Sci J Kurdistan Med Sci 2011; 26: 95-109.
28. [28] Tabrizi JS, Gharibi F. Primary healthcare accreditation standards: a systematic review. Int J Health Care Qual Assur 2019; 32: 310-320. [DOI:10.1108/IJHCQA-02-2018-0052] [PMID]
29. [29] Tabrizi JS, Gharibi F. Developing national functional accreditation model for primary healthcare with emphasis on family practice in Iran. Korean J Family Med 2021; 42: 1-10. [DOI:10.4082/kjfm.20.0011] [PMID] [PMCID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharibi F, Jandaghi J, Moshiri E. ssessing the performance of comprehensive health care centers in Aradan district based on the national accreditation model. Koomesh. 2021; 23 (5) :617-626
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6942-fa.html

غریبی فرید، جندقی جعفر، مشیری اسماعیل. ارزیابی عملکرد مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان آرادان بر اساس الگوی ملی اعتباربخشی. كومش. 1400; 23 (5) :617-626

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6942-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23، شماره 5 - ( مهر و آبان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341