اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations88384377
h-index3822
i10-index279122

..
:: جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 529-520 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دوره اول متوسطه و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی در استان سمنان
محدثه پاک نظر ، مجید میرمحمدخانی ، نعمت ستوده اصل ، مهدی عاشوری ، بهناز بهنام ، فاطمه پاک نظر
چکیده:   (2062 مشاهده)
هدف: سلامت روان در دانش‌آموزان به عوامل متعددی مربوط است. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی دوره اول متوسطه استان سمنان (1398) انجام شد. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای، دانش‌آموزان با استفاده از پرسش‌نامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) از نظر مشکلات سلامت روان در پنج حیطه عاطفی، سلوک، بیش‌فعالی، روابط با همسالان و همیاری اجتماعی بررسی شدند. یافته‌ها: تعداد 624 دانش‌آموز (304 پسر و 320 دختر) از 24مدرسه دولتی منتخب در مطالعه شرکت کردند. فراوانی موارد دارای مشکلات در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی 291 نفر (6/18%، فاصله اطمینان 95%: 1/14% تا 0/23%) و در مدارس عادی دولتی 331 نفر (30%، فاصله اطمینان 95%: 1/25% تا 9/34%) بود (001/0P
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، دانش‌آموزان، رفتار، عواطف، اختلال کمبود توجه با بیش فعالی، نوجوان
متن کامل [PDF 780 kb]   (684 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار: 1400/4/28
فهرست منابع
1. [1] Organization WH. WHO (2014) Mental health: a state of well-being. 2016.
2. [2] Demyttenaere K, Bruffaerts R, Posada-Villa J, Gasquet I, Kovess V, Lepine J, et al. Prevalence, severity, and unmet need for treatment of mental disorders in the World Health Organization World Mental Health Surveys. JAMA 2004; 291: 2581-2590. [DOI:10.1001/jama.291.21.2581] [PMID]
3. [3] Fletcher J, Wolfe B. Child mental health and human capital accumulation: the case of ADHD revisited. J Health Economics 2008; 27: 794-800. [DOI:10.1016/j.jhealeco.2007.10.010] [PMID]
4. [4] Alavi A, Mohammadi MR, Joshaghani N, Mahmoudi-Gharaei J. Frequency of psychological disorders amongst children in urban areas of Tehran. Iran J Psychiatry 2010; 5: 55.
5. [5] Al-Sughayr AM, Ferwana MS. Prevalence of mental disorders among high school students in National Guard Housing, Riyadh, Saudi Arabia. J Fam Commun Med 2012; 19: 47. [DOI:10.4103/2230-8229.94015] [PMID] [PMCID]
6. [6] Arman S, Keypour M, Maracy M, Attari A. Epidemiological study of youth mental health using strengths and difficulties questionnaire (SDQ). Iran Red Crescent Med J 2012; 14: 371. [DOI:10.1016/j.neurenf.2012.04.518] [PMID] [PMCID]
7. [7] Brand R, Wolff W, Hoyer J. Psychological symptoms and chronic mood in representative samples of elite student-athletes, deselected student-athletes and comparison students. School Mental Health 2013; 5: 166-174. [DOI:10.1007/s12310-012-9095-8]
8. [8] Moradi S, Ghorbani R, Radbakhsh N. Attitudes toward drugs abuse and some related factors among Iranian high school students. Koomesh 2018; 325-335. (Persian).
9. [9] Sotodehasl N, Kahouei M, Fodaji F. Social and psychological capital and its relation with academic achievement among medical sciences students of Semnan university of medical sciences, Semnan, Iran. Koomesh 2018; 256-262. (Persian).
10. [10] Wille N, Bettge S, Wittchen HU, Ravens-Sieberer U, Group BS. How impaired are children and adolescents by mental health problems? Results of the BELLA study. Eur Child Adolesc Psychiatry 2008; 17: 42-51. https://doi.org/10.1007/s00787-008-1005-0 [DOI:10.1007/s00787-008-1015-y] [PMID] [PMCID]
11. [11] Ravens-Sieberer U, Wille N, Erhart M, Bettge S, Wittchen HU, Rothenberger A, et al. Prevalence of mental health problems among children and adolescents in Germany: results of the BELLA study within the National Health Interview and Examination Survey. Eur Child Adolesc Psychiatry 2008; 17: 22-33. https://doi.org/10.1007/s00787-008-1002-3 [DOI:10.1007/s00787-008-1003-2]
12. [12] Soltanian A, Bahreiny F, Namazi S, Amiri M, Ghaedi H, Kohan G. Mental Health of high school students and its effective factors in Bushehr Province. ISMJ 2005; 7: 173-182.
13. [13] Goodman A, Lamping DL, Ploubidis GB. When to use broader internalising and externalising subscales instead of the hypothesised five subscales on the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ): data from British parents, teachers and children. J Abnorm Child Psychol 2010; 38: 1179-1191. [DOI:10.1007/s10802-010-9434-x] [PMID]
14. [14] Shahrivar Z, Tehrani-Doost M, Pakbaz B, Rezaie A, Ahmadi F. Normative data and psychometric properties of the parent and teacher versions of the strengths and difficulties questionnaire (SDQ) in an Iranian community sample. J Res Med Sci 2009; 14: 69.
15. [15] Christie D, Viner R. Adolescent development. BMJ 2005; 330: 301-304. [DOI:10.1136/bmj.330.7486.301] [PMID] [PMCID]
16. [16] McPherson KE, Kerr S, McGee E, Morgan A, Cheater FM, McLean J, Egan J. The association between social capital and mental health and behavioural problems in children and adolescents: an integrative systematic review. BMC Psychol 2014; 2: 7. [DOI:10.1186/2050-7283-2-7] [PMID] [PMCID]
17. [17] Hashemi MS, Yarian E, Bahadoran P, Jandaghi J, Khani MM. Prevalence of mental health problems in children and its associated socio-familial factors in urban population of Semnan, Iran (2012). Iran J Pediatr 2015; 25. [DOI:10.5812/ijp.175] [PMID] [PMCID]
18. [18] Undheim AM, Sund AM. Prevalence of bullying and aggressive behavior and their relationship to mental health problems among 12-to 15-year-old Norwegian adolescents. Eur Child Adolesc Psychiatry 2010; 19: 803-811. [DOI:10.1007/s00787-010-0131-7] [PMID] [PMCID]
19. [19] Iran Education System. Roshd National School Network [cited 2020 March 3]; Available from: http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/.
20. [20] A Look at Schools in Iran. Aftab Online; 2009 [cited 2020 March 3]; Available from: https://www.aftabir.com/articles/view/science_education/education_training/.
21. [21] Introducing different types of schools in Iran. Sedaye Moshaveran; 2019 [cited 2020 March 3]; Available from: https://sedayemoshaveran.com/.
22. [22] Riasi HR, Mogharrab M, Abarqui MS, Taheri EH, Taheri MH. A comparative study of depression in gifted and normal students in Birjand city during 2008-2009 school year. Modern Care Journal. 2012;9(2).
23. [23] Rajabi F, Shiralipor A. A review and comparison of the relationship between personality characteristics and mental health among female students in regular and gifted schools in Abadeh. JSR 2016; 17: 107-115. (Persian).
24. [24] Zadbar T, Taghvaei D. Comparison of thesSelf-esteem components of gifted students and normal schools. second national conference on school psychology; Ardebil Univ Mohaghegh Ardabil 2016. (Persian).
25. [25] Eapen V, Al-Gazali L, Bin-Othman S, Abou-Saleh M. Mental health problems among schoolchildren in United Arab Emirates: prevalence and risk factors. J Am Acad Child Adol Psychiatry 1998; 37: 880-886. [DOI:10.1097/00004583-199808000-00019] [PMID]
26. [26] Ghanizadeh A, Izadpanah A. Scale validation of the strengths and difficulties questionnaire in Iranian children. 2007. (Persian).
27. [27] Gharehbaghy F, Aguilar-Vafaie M. Psychometric properties of Persian parent and teacher versions of the Strengths and Difficulties Questionnaire in a sample of Iranian children. Iran J Psychiatry Clin Psychol 2009; 15: 231-241.
28. [28] Tehranidoost M, Mahmoudi-Gharaei J, Alavi A, Mohammadi MR, Shahrivar Z, Saadat S. Children mental health problems: parent report form of strength and difficulties questionnaire. Iran J Psychiatry 2008; 26-31.
29. [29] Hölling H, Kurth B-M, Rothenberger A, Becker A, Schlack R. Assessing psychopathological problems of children and adolescents from 3 to 17 years in a nationwide representative sample: results of the German health interview and examination survey for children and adolescents (KiGGS). Eur Child Adolesc Psychiatry 2008; 17: 34-41. [DOI:10.1007/s00787-008-1004-1] [PMID]
30. [30] Cheng Y, Li X, Lou C, Sonenstein FL, Kalamar A, Jejeebhoy S, et al. The association between social support and mental health among vulnerable adolescents in five cities: findings from the study of the well-being of adolescents in vulnerable environments. J Adol Health 2014; 55: S31-S38. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2014.08.020] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1397.278



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paknazar M, Mirmohammadkhani M, Sotodehasl N, Ashouri M, Behnam B, Paknazar F. A comparative study on mental health problems of talented junior and ordinary high school students in Semnan, Iran. Koomesh 1400; 23 (4) :520-529
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6593-fa.html

پاک نظر محدثه، میرمحمدخانی مجید، ستوده اصل نعمت، عاشوری مهدی، بهنام بهناز، پاک نظر فاطمه. مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دوره اول متوسطه و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی در استان سمنان. كومش. 1400; 23 (4) :520-529

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4657