اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 520-529 برگشت به فهرست نسخه ها
مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دوره اول متوسطه و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی در استان سمنان
محدثه پاک نظر ، مجید میرمحمدخانی ، نعمت ستوده اصل ، مهدی عاشوری ، بهناز بهنام ، فاطمه پاک نظر
چکیده:   (366 مشاهده)
هدف: سلامت روان در دانش‌آموزان به عوامل متعددی مربوط است. این مطالعه با هدف بررسی مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی دوره اول متوسطه استان سمنان (1398) انجام شد.
مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای، دانش‌آموزان با استفاده از پرسش‌نامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) از نظر مشکلات سلامت روان در پنج حیطه عاطفی، سلوک، بیش‌فعالی، روابط با همسالان و همیاری اجتماعی بررسی شدند.
یافتهها: تعداد 624 دانش‌آموز (304 پسر و 320 دختر) از 24مدرسه دولتی منتخب در مطالعه شرکت کردند. فراوانی موارد دارای مشکلات در مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی 291 نفر (6/18%، فاصله اطمینان 95%: 1/14% تا 0/23%) و در مدارس عادی دولتی 331 نفر (30%، فاصله اطمینان 95%: 1/25% تا 9/34%) بود (001/0P<). شیوع کلی مشکلات پس از وزن‌دهی جمعیتی 8/28% برآورد شد. دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در حیطه‌های عاطفی و سلوک وضعیت بهتری را نشان دادند (001/0P<). با تطبیق متغیرهای زمینه‌ای، تحصیل در مدارس عادی دولتی با افزایش معنی‌دار شانس وجود مشکلات سلامت روان همراهی نشان داد (نسبت شانس تطبیق‌یافته: 90/1، فاصله اطمینان 95%: 06/1 تا 42/3، 032/0=P).
نتیجهگیری: تفاوت در شیوع گرچه می‌تواند تا حدی مربوط به تفاوت‌های فردی و اختلاف در محیط درسی مدارس باشد، اما  نقش تفاوت‌های اقتصادی اجتماعی نباید از نظر دور بماند. با عنایت به شیوع نسبتاً بالای مشکلات سلامت روان، توجه بیش‌تر به انجام موثر غربالگری و پایش دوره‌ای در دانش‌آموزان خصوصاً در مدارس عادی دولتی پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، دانش‌آموزان، رفتار، عواطف، اختلال کمبود توجه با بیش فعالی، نوجوان
متن کامل [PDF 780 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/10/27 | انتشار: 1400/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1397.278


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Paknazar M, Mirmohammadkhani M, Sotodehasl N, Ashouri M, Behnam B, Paknazar F. A comparative study on mental health problems of talented junior and ordinary high school students in Semnan, Iran. Koomesh. 2021; 23 (4) :520-529
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6593-fa.html

پاک نظر محدثه، میرمحمدخانی مجید، ستوده اصل نعمت، عاشوری مهدی، بهنام بهناز، پاک نظر فاطمه. مشکلات سلامت روان در دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی دوره اول متوسطه و مقایسه آن با مدارس عادی دولتی در استان سمنان. كومش. 1400; 23 (4) :520-529

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6593-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331