با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: با توجه به نقش ارزیابی در ارتقا کیفیت آموزش پزشکی، هدف از این مطالعه ارزیابی درونی گروه آموزشی اطفال دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود که به منظور ارتقا کیفیت آموزشی انجام شد. مواد و روش ها: در این ارزیابی از الگوی اعتبار بخشی استفاده شده است. زمان مطالعه زمستان 1379 و مکان مطالعه بیمارستان امیرالمومنین بخش اطفال بوده است. ارزیابی در شش زمینه انجام شد که عبارت بودند از: اهداف آموزشی، اهداف درمانی، اهداف پژوهشی، جایگاه سازمانی، فرایند تدریس و عوامل پشتیبانی. اهداف آموزشی و فرآیند تدریس در دوره های کارآموزی، کارورزی و دستیاری سال اول و سوم گروه آموزشی اطفال بررسی شد. اهداف درمانی شامل ارزیابی امکانات تشخیصی و درمانی؛ اهداف پژوهشی شامل تعداد پایان نامه های راهنمایی شده، شرکت در سمینارها و کنگره ها، ارائه مقاله و چاپ مقاله در مجلات پزشکی توسط اعضا هیئت علمی گروه اطفال؛ جایگاه سازمانی شامل مدیر گروه، شورای گروه و اعضای گروه و عوامل پشتیبانی شامل نیروها و پرسنل بخش های مختلف، فضا و تجهیزات موجود در بخش ها بوده است. برای جمع آوری داده ها از 35 پرسشنامه با 460 ملاک استفاده شد و امتیاز ارزیابی از میانگین امتیازها بدست آمد و براساس طبقه بندی گورمن تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: در این ارزیابی، اهداف آموزشی با امتیاز 3.45 در رده بیش از رضایت بخش قرار گرفت و بالاترین امتیاز در این مورد مربوط به اهداف آموزشی در سال اول دستیاری بود. اهداف درمانی با امتیاز 3.2 در رده بیش از رضایت بخش و اهداف بهداشتی با امتیاز 4.16 در رده قوی قرار گرفت. در ارزیابی اهداف پژوهشی گروه با امتیاز 3.2 در رده بیش از رضایت بخش و از نظر فضا و پرسنل و تجهیزات با امتیاز 3.6 در رده خوب طبقه بندی شد. همچنین جایگاه سازمانی گروه با امتیاز 3.07 و فرآیند آموزش با امتیاز 3.52 در رده بیش از رضایت بخش قرار گرفتند. نتیجه گیری: با بررسی نتایج بدست آمده گروه آموزشی اطفال با بدست آوردن 3.39 امتیاز در رده بیش از رضایت بخش گورمن قرار گرفت که نشان وضعیت مطلوب گروه می باشد.
سیف هاشمی M, امین بیدختی M E, یزدیها M S, نبوی M, فرانوش M. Internal evaluation as a means of promoting the quality of education in the department of pediatrics of Semnan university of medical sciences. Koomesh 1380; 2 (3) :167-175 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-310-fa.html
سیف هاشمی مریم، امین بیدختی محمداسماعیل، یزدیها محمدصادق، نبوی محمد، فرانوش محمد. ارزیابی درونی: فرایندی جهت ارتقای کیفیت آموزش در گروه آموزشی اطفال دانشگاه علوم پزشکی سمنان. كومش. 1380; 2 (3) :167-175