با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: کیفیت در یک نظام دانشگاهی با عملکرد شغلی دانشآموختگان، نتایج پژوهشهای انجام شده و خدمات تخصصی ارتباط مستقیم دارد و ارزشیابی قضاوت در مورد کیفیت و دستیابی به اهداف نظام آموزش را ممکن میسازد. بنابراین هدف از این پژوهش ارتقاء کیفیت آموزشی گروه پرستاری کودکان دانشگاه علوم پزشکی به واسطه ارزیابی درونی بوده است.
مواد و روشها: در این ارزیابی، اعضای هیأت علمی گروه پرستاری کودکان، عوامل پشتیبانی (فضا و تجهیزات، آموزش تئوری و بالینی و وسایل و تجهیزات کمک آموزشی)، جایگاه سازمانی (مدیرگروه بهداشت و پرستاری کودکان و اعضای هیأت علمی گروه) و فرآیند آموزش - یادگیری (وضعیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری قبل از اخذ درس پرستاری کودکان، میزان دستیابی دانشجویان به اهداف آموزش تئوری و بالینی و نظرات دانشجویان در مورد فرآیند آموزش تئوری و بالینی) را از طریق الگوی اعتباربخشی، مورد ارزشیابی قرار دادند. جمعآوری دادهها توسط 24 پرسشنامه همراه با 438 معیار انجام گردید. سپس میانگین امتیازات، توسط طبقهبندی گورمن مقایسه شدند و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در این مطالعه، عوامل پشتیبانی امتیاز 52/3 را در رده "بیش از رضایتبخش" کسب نموده، که کمترین و بالاترین امتیاز به ترتیب مربوط به فضای آموزش تئوری و وسایل کمک آموزشی بود. جایگاه سازمانی نیز امتیاز 35/3 را در رده "بیش از رضایتبخش" کسب نمود. همچنین از نظر فرآیند آموزش - یادگیری گروه پرستاری کودکان با امتیاز 05/4 در رده "قوی" قرار گرفت.
نتیجهگیری: پس از تجزیه و تحلیل نتایج، گروه پرستاری کودکان امتیاز 65/3 را در رده بندی "خوب" از معیار گورمن، از کل عوامل مورد ارزیابی مذکور کسب نموده، که خود میتواند نشانگر وضعیت مطلوب گروه باشد.