اثربخشی فعالیتهای یکپارچگی حسی بر مشکلات عملکرد عصب روانشناختی مبتلایان به اختلالهای یادگیری خاص
|
مجتبی ابراهیمی ، فرشته باعزت ، فاطمه داناییفرد |
|
|
چکیده: (3633 مشاهده) |
هدف: اختلالهای یادگیری خاص، یکی از شایعترین اختلالهای دوران کودکی است که استفاده از روش موثر در بهبود مشکلات آنها از اهمیت زیادی برخوردار است لذا در پژوهش حاضر اثر یکپارچگی حسی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به عنوان یک روش درمانی بر بهبود مشکلات عملکرد عصب روانشناختی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. از بین دانشآموزان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 در شهر سمنان، پس از اجرای آزمون تشخیصی مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (CLDQ)، 30 دانشآموز مبتلا به اختلالهای یادگیری خاص به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هفتهای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مداخله یکپارچگی حسی را دریافت و گروه گواه روش درمانی را دریافت نکردند. مشکلات عملکرد عصب روانشناختی با استفاده از آزمون عصب روانشناختی کانرز ارزیابی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگینهای دو گروه آزمایش و گواه در عملکرد عصب روانشناختی در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت (001/0P |
|
واژههای کلیدی: حواس عمقی، حس، اختلال یادگیری خاص |
|
متن کامل [PDF 1505 kb]
(782 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/6/17 | پذیرش: 1397/12/26 | انتشار: 1398/3/26
|
|
|
|