اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 21، شماره 3 - ( تابستان 1398 1398 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 486-492 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی فعالیت‌های یک‌پارچگی حسی بر مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی مبتلایان به اختلال‌های یادگیری خاص
مجتبی ابراهیمی ، فرشته با‌عزت، فاطمه دانایی‌فرد
چکیده:   (546 مشاهده)
هدف: اختلال‌های یادگیری خاص، یکی از شایع‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که استفاده از روش موثر در بهبود مشکلات آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است لذا در پژوهش حاضر اثر یک‌پارچگی حسی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به عنوان یک روش درمانی بر بهبود مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی این اختلال مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روشها: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود. از بین دانش‌آموزان 6 تا 12 ساله مبتلا به اختلال‌های یادگیری خاص مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 96-95 در شهر سمنان، پس از اجرای آزمون تشخیصی مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (CLDQ)، 30 دانش‌آموز مبتلا به اختلال‌های یادگیری خاص به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش هفته‌ای دو بار و طی 12 جلسه دو ساعته، مداخله یک‌پارچگی حسی را دریافت و گروه گواه روش درمانی را دریافت نکردند. مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی با استفاده از آزمون عصب روان‌شناختی کانرز ارزیابی شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین‌های دو گروه آزمایش و گواه در عملکرد عصب روان‌شناختی در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0P<).
نتیجهگیری: فعالیت‌های یک‌پارچگی حسی با تاکید بر حواس عمقی و دهلیزی به طور معنی‌داری مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی را در آزمودنی‌های مورد آزمایش بهبود بخشید لذا به متخصصان مراکز اختلال‌های یادگیری پیشنهاد می‌شود که از این روش‌ها برای بهبود مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی استفاده شود.
 
واژه‌های کلیدی: حواس عمقی، حس، اختلال یادگیری خاص
متن کامل [PDF 1505 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۱۷ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۳/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimi M, Baezzat F, Danaiefard F. Effectiveness of sensory integration on the psychological nervous symptoms of learning disability disorder. koomesh. 2019; 21 (3) :486-492
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4266-fa.html

ابراهیمی مجتبی، با‌عزت فرشته، دانایی‌فرد فاطمه. اثربخشی فعالیت‌های یک‌پارچگی حسی بر مشکلات عملکرد عصب روان‌شناختی مبتلایان به اختلال‌های یادگیری خاص. كومش. 1398; 21 (3) :486-492

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4266-fa.html



جلد 21، شماره 3 - ( تابستان 1398 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3961