با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
سابقه و هدف: حافظه فعال به توانایی ذخیره و شاهد اطلاعات برای مدت کوتاه اطلاق میشود. این حافظه رابطه بسیار نزدیکی با مهارت خواندن و سایر مهارتهای تحصیلی نظیر هجیکردن، درک مطلب و ریاضیات دارد. این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه حافظه فعال واجشناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوانی انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 30 نفر دانشآموز نارساخوان تحت پوشش مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش شهر سمنان و 60 دانشآموز ابتدایی فاقد هرگونه افت تحصیلی و مشکل هوشی به عنوان گروه شاهد انجام شد. در این پژوهش از آزمونهای حافظه فعال واجشناختی مشتمل بر آزمون یادآوری کلمات، آزمون یادآوری مستقیم اعداد و آزمون تکرار ناکلمه استفاده شد.
یافتهها: دو گروه از نظر سن (552/0=p) و جنس (880/0=p) متناسب بودند. کودکان طبیعی در آزمونهای یادآوری کلمات، آزمون یادآوری مستقیم اعداد و آزمون تکرار ناکلمه نسبت به کودکان نارساخوان عملکرد بهتری داشتند و تفاوت معنیداری بین دو گروه کودکان نارساخوان و کودکان طبیعی مشاهده شد (001/0p
sadollahi َ, Mokhlesin M, Maddah M, Kasbi ّ, Salmani M, Ghorbani R. Comparison of working memory in normal and dyslexia children in Semnan primary schools. Koomesh 1394; 17 (2) :433-438 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2715-fa.html
سعدالهی علی اقا، مخلصین مریم، مداح مرضیه، کسبی فاطمه، سلمانی معصومه، قربانی راهب. مقایسه حافظه فعال واجشناختی در کودکان طبیعی و کودکان مبتلا به نارساخوان مدارس ابتدایی شهر سمنان. كومش. 1394; 17 (2) :433-438