:: جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 732-725 برگشت به فهرست نسخه ها
آیا هوش هیجانی پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟
نعمت ستوده ، راهب قربانی ، وحید سمنانی ، بتول کریمی
چکیده:   (4290 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش هیجانی یکی از موضوعات مهم در بسیاری از حیطه‌ها، به خصوص حیطه آموزشی است. رابطه آن با پیشرفت تحصیلی وابسته به فرهنگ بوده و می‌تواند در موضوعات آموزشی مختلف متفاوت عمل نماید. این مطالعه رابطه‌ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مورد بررسی قرار داده است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی 607 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، شامل دو بخش، پرسش‌نامه جمعیت نگاری و پرسش‌نامه 90 سئوالی هوش هیجانی بار- آن (شامل 5 بعد و پانزده مولفه) بود. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان در این مطالعه، معدل نیم سال قبل وی بوده است. یافته‌ها: هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری بین پیشرفت تحصیلی با نمره هوش هیجانی دیده شد (003/0=p، 122/0=r). کلیه مولفه‌های هوش هیجانی، به غیر از مولفه‌های همدلی، مسئولیت‌پذیری و روابط بین فردی، هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی داشتند (05/0>p). به عبارت دیگر هیچ‌یک از مولفه‌های بعد بین فردی هم‌بستگی معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی نداشتند اما کلیه مولفه‌های سایر ابعاد هوش هیجانی هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی داشتند. بین ابعاد درون فردی (002/0=p، 125/0=r)، سازگاری (002/0=p، 124/0=r)، مدیریت استرس (007/0=p، 110/0=r) و خلق و خوی (002/0=p، 124/0=r) هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت اما هم‌بستگی بعد بین فردی با پیشرفت تحصیلی معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: به طورکلی با توجه به ارتباط مثبت هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، لازم است مراکز آموزشی، بالاخص دانشگاه‌ها، برنامه‌های کارآمدی جهت ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌های هیجانی و اجتماعی دانشجویان برگزار نمایند تا توانمندی آنان در مقابل فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش یابد که نه تنها بر پیشرفت تحصیلی وی اثرگذار خواهد بود بلکه تاثیرات دراز‌مدتی بر عمل‌کرد اجتماعی و شغلی آنان نیز خواهد داشت
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 598 kb]   (1255 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/30 | پذیرش: 1394/10/9 | انتشار: 1394/12/27


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها