اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87554266
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 732-725 برگشت به فهرست نسخه ها
آیا هوش هیجانی پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟
نعمت ستوده ، راهب قربانی ، وحید سمنانی ، بتول کریمی
چکیده:   (4285 مشاهده)
سابقه و هدف: هوش هیجانی یکی از موضوعات مهم در بسیاری از حیطه‌ها، به خصوص حیطه آموزشی است. رابطه آن با پیشرفت تحصیلی وابسته به فرهنگ بوده و می‌تواند در موضوعات آموزشی مختلف متفاوت عمل نماید. این مطالعه رابطه‌ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مورد بررسی قرار داده است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی 607 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، شامل دو بخش، پرسش‌نامه جمعیت نگاری و پرسش‌نامه 90 سئوالی هوش هیجانی بار- آن (شامل 5 بعد و پانزده مولفه) بود. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان در این مطالعه، معدل نیم سال قبل وی بوده است. یافته‌ها: هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری بین پیشرفت تحصیلی با نمره هوش هیجانی دیده شد (003/0=p، 122/0=r). کلیه مولفه‌های هوش هیجانی، به غیر از مولفه‌های همدلی، مسئولیت‌پذیری و روابط بین فردی، هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی داشتند (05/0>p). به عبارت دیگر هیچ‌یک از مولفه‌های بعد بین فردی هم‌بستگی معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی نداشتند اما کلیه مولفه‌های سایر ابعاد هوش هیجانی هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی داشتند. بین ابعاد درون فردی (002/0=p، 125/0=r)، سازگاری (002/0=p، 124/0=r)، مدیریت استرس (007/0=p، 110/0=r) و خلق و خوی (002/0=p، 124/0=r) هم‌بستگی مثبت و معنی‌داری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت اما هم‌بستگی بعد بین فردی با پیشرفت تحصیلی معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: به طورکلی با توجه به ارتباط مثبت هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، لازم است مراکز آموزشی، بالاخص دانشگاه‌ها، برنامه‌های کارآمدی جهت ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌های هیجانی و اجتماعی دانشجویان برگزار نمایند تا توانمندی آنان در مقابل فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش یابد که نه تنها بر پیشرفت تحصیلی وی اثرگذار خواهد بود بلکه تاثیرات دراز‌مدتی بر عمل‌کرد اجتماعی و شغلی آنان نیز خواهد داشت
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان، علوم پزشکی
متن کامل [PDF 598 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/30 | پذیرش: 1394/10/9 | انتشار: 1394/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotodehasl N, Ghorbani R, Semnani V, Karimi B. Is the emotional intelligence an indicator of academic achievement in students in Medical Sciences?. Koomesh 1395; 17 (3) :725-732
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2499-fa.html

ستوده نعمت، قربانی راهب، سمنانی وحید، کریمی بتول. آیا هوش هیجانی پیش‌بینی‌کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟. كومش. 1395; 17 (3) :725-732

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-2499-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17، شماره 3 - ( بهار 1395: جلد 17. شماره 3 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645