:: جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش اثربخش: رویکردی براساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان
حمیدرضا آراسته ، مریم محمودی‌راد
چکیده:   (13816 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از روش‌های ارزیابی آموزش اثربخش در آموزش عالی، ارزیابی دانشجویان از عملکرد اعضای هیأت علمی در پایان هر ترم است. دانشجویان، منبع اصلی اطلاعات در باب کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب می‌شوند. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در آموزش اثربخش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن است. در این تحقیق شواهد پژوهشی در ارتباط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش‌ها: ابزاری با 28 متغیر برای تعیین شاخص‌ها طراحی گردید و در اختیار 428 تن از دانشجویان رشته پرستاری در شش دانشگاه و دانشکده پرستاری قرار داده شد. تحلیل عاملی (Factor analysis) برای تعیین مجموعه‌ای از متغیرهای آموزش اثربخش به کار گرفته شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که چهار عامل 1) ارائه درس، 2) سازمان‌دهی، 3) ارزیابی و 4) مهارت‌های تخصصی بر آموزش اثربخش تأثیر می‌گذارند نتیجه‌گیری: در این مقاله پیشنهادهایی برای بهبود آموزش ارائه شده است، که از آن جمله می‌توان به اهمیت دادن یکسان به آموزش و پژوهش، آموزش اعضای هیأت علمی، دادن فرصت‌های مطالعاتی، انتشار مجلات آموزشی و تقویت تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش اثربخش، ارزیابی هیأت علمی، آموزش عالی و پرستاری
متن کامل [PDF 201 kb]   (4206 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها