آموزش اثربخش: رویکردی براساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان
|
حمیدرضا آراسته ، مریم محمودیراد |
|
|
چکیده: (13816 مشاهده) |
سابقه و هدف: یکی از روشهای ارزیابی آموزش اثربخش در آموزش عالی، ارزیابی دانشجویان از عملکرد اعضای هیأت علمی در پایان هر ترم است. دانشجویان، منبع اصلی اطلاعات در باب کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب میشوند. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در آموزش اثربخش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن است. در این تحقیق شواهد پژوهشی در ارتباط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روشها: ابزاری با 28 متغیر برای تعیین شاخصها طراحی گردید و در اختیار 428 تن از دانشجویان رشته پرستاری در شش دانشگاه و دانشکده پرستاری قرار داده شد. تحلیل عاملی (Factor analysis) برای تعیین مجموعهای از متغیرهای آموزش اثربخش به کار گرفته شد.
یافتهها: نتایج به دست آمده نشان میدهند که چهار عامل 1) ارائه درس، 2) سازماندهی، 3) ارزیابی و 4) مهارتهای تخصصی بر آموزش اثربخش تأثیر میگذارند
نتیجهگیری: در این مقاله پیشنهادهایی برای بهبود آموزش ارائه شده است، که از آن جمله میتوان به اهمیت دادن یکسان به آموزش و پژوهش، آموزش اعضای هیأت علمی، دادن فرصتهای مطالعاتی، انتشار مجلات آموزشی و تقویت تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش اثربخش، ارزیابی هیأت علمی، آموزش عالی و پرستاری |
|
متن کامل [PDF 201 kb]
(4206 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26
|
|
|
|