اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87484258
h-index3821
i10-index272121

..
:: جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 8-1 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش اثربخش: رویکردی براساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان
حمیدرضا آراسته ، مریم محمودی‌راد
چکیده:   (13811 مشاهده)
سابقه و هدف: یکی از روش‌های ارزیابی آموزش اثربخش در آموزش عالی، ارزیابی دانشجویان از عملکرد اعضای هیأت علمی در پایان هر ترم است. دانشجویان، منبع اصلی اطلاعات در باب کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب می‌شوند. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر در آموزش اثربخش و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود آن است. در این تحقیق شواهد پژوهشی در ارتباط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. مواد و روش‌ها: ابزاری با 28 متغیر برای تعیین شاخص‌ها طراحی گردید و در اختیار 428 تن از دانشجویان رشته پرستاری در شش دانشگاه و دانشکده پرستاری قرار داده شد. تحلیل عاملی (Factor analysis) برای تعیین مجموعه‌ای از متغیرهای آموزش اثربخش به کار گرفته شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که چهار عامل 1) ارائه درس، 2) سازمان‌دهی، 3) ارزیابی و 4) مهارت‌های تخصصی بر آموزش اثربخش تأثیر می‌گذارند نتیجه‌گیری: در این مقاله پیشنهادهایی برای بهبود آموزش ارائه شده است، که از آن جمله می‌توان به اهمیت دادن یکسان به آموزش و پژوهش، آموزش اعضای هیأت علمی، دادن فرصت‌های مطالعاتی، انتشار مجلات آموزشی و تقویت تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش اثربخش، ارزیابی هیأت علمی، آموزش عالی و پرستاری
متن کامل [PDF 201 kb]   (4197 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

آراسته H R, محمودی‌راد M. Effective teaching: an approach based on evaluation of instruction by students. Koomesh 1382; 5 (2) :1-8
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-197-fa.html

آراسته حمیدرضا، محمودی‌راد مریم. آموزش اثربخش: رویکردی براساس ارزیابی تدریس توسط دانشجویان. كومش. 1382; 5 (2) :1-8

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645