اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations87694275
h-index3821
i10-index273122

..
:: جلد 25، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 502-495 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس لیکرت و مقیاس عددی در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان
بنفشه منصوری ، فاطمه احسانی ، سید ابوالفضل تهیدست
چکیده:   (72 مشاهده)
هدف: علی‌رغم مشاهده دقت بالای ارزشیابی با مقیاس عددی در مطالعات گذشته، دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی سمنان عملکرد اساتید را با استفاده از مقیاس طیف لیکرت بررسی می‌کنند. این مسئله می‌تواند دقت ارزشیابی اساتید را در دانشگاه کاهش دهد و اساتید بازخورد مناسبی از ارزشیابی دروس خود نداشته باشند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر مقایسه بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس لیکرت و مقیاس عددی در دانشکده توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان می‌باشد.
مواد و روشها: در این مطالعه‌ی توصیفی تحلیلی، 130 نفر از دانشجویان دانشکده توان‌بخشی شرکت داشتند که در دو گروه 65 نفره قرار گرفتند. شیوه‌های ارزشیابی اساتید در این مطالعه شامل روش رایج ارزشیابی (نمره‌دهی بر اساس طیف لیکرت) و شیوه جدید نمره‌دهی عددی بود. سپس داده‌های به‌دست آمده از ارزشیابی دانشجویان وارد نرم‌افزار SPSS گردیده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات ارزشیابی اساتید در تمام سوالات با استفاده از مقیاس عددی بیش‌تر از روش کیفی با استفاده از طیف لیکرت بود. هم‌چنین نتایج نشان داد که اختلاف بین دو روش ارزشیابی در 6 مورد از سوالات ارزشیابی از لحاظ آماری معنی‌دار بوده و در گروه ارزشیابی با مقیاس عددی به‌طور معنی‌داری بالاتر بود (05/0<P). این شش سوال شامل کافی بودن جلسات تخصیص داده‌شده به درس، ساده و قابل فهم بودن محتواهای ارائه‌شده، توجه به دانسته‌های قبلی دانشجو در تهیه محتوا، تناسب توالی محتواهای ارائه‌شده برای دستیابی به اهداف آموزشی، قدرت انتقال مفهوم در محتواهای ارائه‌شده و در اختیار قرار دادن فایل محتوای مطالب ارائه‌شده در کلاس بود.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شیوه رایج ارزشیابی اساتید دانشگاه علوم پزشکی سمنان که به‌صورت کیفی و از طریق طیف لیکرت انجام می‌شود، می‌تواند دارای مشکلاتی باشد، چون شیوه ارزشیابی به‌صورت عددی نتایج متفاوتی با این شیوه دارد. بنابراین، تصمیم‌گیران و مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و سایر دانشگاه‌ها می‌توانند از نتایج مطالعه حاضر برای ایجاد تغییراتی مثبت جهت بهبود فرآیند ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، مقیاس لیکرت، دانشجویان، آموزش پزشکی، دانشگاه
متن کامل [PDF 789 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/2/5 | پذیرش: 1402/5/29 | انتشار: 1402/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1401.157


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansuri B, Ehsani F, Tohidast S A. Comparison between professors' evaluation scores by students using the Likert scale and numerical scale in the Rehabilitation School at Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 2023; 25 (4) :495-502
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7918-fa.html

منصوری بنفشه، احسانی فاطمه، تهیدست سید ابوالفضل. مقایسه بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان با استفاده از مقیاس لیکرت و مقیاس عددی در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان. كومش. 1402; 25 (4) :495-502

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7918-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645