با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: بیش از نیمی از اختلالات املای کودکان ناشی از اشتباهات مربوط به کاربرد نادرست حروف همآواست. هدف از پژوهش حاضر طراحی آزمایه حافظه بینایی ناکلمات همآوا و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان دبستانی است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی از نوع ابزارسازی، 341 دانشآموز پایهی دوم ابتدایی شرکت داشتند. 120 گویهی اولیه با رجوع به کتابهای فارسی اول دبستان و واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی استخراج شدند. پس از پالایش گویهها، 60 گویه باقی ماند که با تغییر دادن یک الی دو حرف به حروف همآوا در هر کلمه، ناکلمات هدف آزمایه که ساخت آواییشان بر اساس قواعد واجشناختی زبان فارسی بود، ساخته شدند. ناکلماتی که بیشترین روایی محتوایی را با رجوع به آراء 18 متخصص گفتار-درمانی و زبانشناسی کسب کردند به عنوان ناکلمات نهایی آزمایه انتخاب شدند (23 گویه). جهت تعیین روایی ناکلمات از CVR، تعیین پایایی آزمایه از روش آزمون-بازآزمون، مقایسه میانگین نمره آزمایه حافظه بینایی ناکلمات همآوا بر حسب تعداد هجاهای ناکلمه انجام شد.
یافتهها: روایی محتوایی آزمایه (816/0-CVR) و پایایی آن (852/0-ICC) میباشد. میانگین نمرههای آزمایه حافظه بینایی ناکلمات همآوا در دانشآموزان مورد بررسی با توجه به تعداد هجاهای ناکلمات تفاوت معناداری دارد (0/001>P).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به نظر میرسد آزمایه حافظه بینایی ناکلمات همآوا از روایی محتوایی و پایایی مناسبی برخوردار است. طول ناکلمه (تعداد هجا) میتواند به عنوان یک عامل تاثیرگذار در میانگین نمره آزمایه دانشآموزان در پژوهشهای بعدی مورد توجه قرار بگیرد.
Jamali M, Zarifian T, Ashtari A, Hosseinzadeh S, kiani F, Abbasnia F. The development a homophone nonword visual memory task and the determination of its validity and reliability in school age children. Koomesh 1396; 20 (1) :63-70 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4073-fa.html
جمالی مهدی، ظریفیان طلیعه، اشتری عطیه، حسین زاده سمانه، کیانی فاطمه، عباس نیا فاطمه. طراحی آزمایه حافظه بینایی ناکلمات همآوا و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان دبستانی. كومش. 1396; 20 (1) :63-70