[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 20، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 1-6 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه وضعیت تعادل استاتیک و دینامیک در کودکان با اختلال یادگیری خاص و کودکان سالم
معصومه رسول زاده، کریم ایوبی آواز* ، محمد عموزاده خلیلی، راهب قربانی، فاطمه مطهری‌نژاد، زهرا احمدی‌زاده، مینا سادات میرشجاع
چکیده:   (1103 مشاهده)
هدف: تعادل یکی از اصول پایه‌ای مهم در یادگیری در کودکان می‌باشد و اختلال آن بر روی یادگیری تاثیر می‌گذارد. این پژوهش با هدف مقایسه وضعیت تعادل دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با دانش‌آموزان عادی  انجام گرفت تا با استفاده از نتایج آن بتوان کمک مناسبی در توان‌بخشی آنان ارائه نمود.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص واجد شرایط ورود به مطالعه در شهر سمنان (58 نفر) و به همین تعداد دانش‌آموز بدون اختلال یادگیری خاص به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. برای انتخاب کودکان گروه شاهد، ابتدا 3 مدرسه کودکان بدون اختلال یادگیری به صورت در دسترس انتخاب و 58 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. با استفاده از دستگاه تعادلی بایودکس مدل D3 و رعایت شرایط آزمون، تست تعادل صورت گرفت.
یافته‌ها: در وضعیت چشم باز، شاخص تعادل داینامیک، در پارامترهای تعادل کلی (015/0=p)، قدامی- خلفی (025/0=p) و طرفی (026/0=p) اختلاف معنی‌داری بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی دیده شد. اما در وضعیت چشم‌بسته و هم‌چنین شاخص تعادل استاتیک در وضعیت چشم باز و چشم بسته، پارامترهای فوق بین دو گروه اختلاف معنی‌دار نداشتند (05/0p>).
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد تعادل دینامیک در حالت چشم باز در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص دارای مشکل می‌باشد. نیاز است تا درمانگران و والدین این دانش‌آموزان به این موضوع توجه داشته باشند و مداخلات جهت بهبود تعادل داینامیک آن‌ها انجام گیرد.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری خاص، تعادل، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 484 kb]   (310 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۴/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasoulzadeh M, Ayoubi Avaz K, Amouzadeh Khalili M, Ghorbani R, Motaharinezhad F, Ahmadizadeh Z et al . A comparative study of dynamic and static balance status in childern with specific learning diability and normal childern. koomesh. 2018; 20 (1) :1-6
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3348-fa.html

رسول زاده معصومه، ایوبی آواز کریم، عموزاده خلیلی محمد، قربانی راهب، مطهری‌نژاد فاطمه، احمدی‌زاده زهرا و همکاران.. مقایسه وضعیت تعادل استاتیک و دینامیک در کودکان با اختلال یادگیری خاص و کودکان سالم. نشریه كومش. 1396; 20 (1) :1-6

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3348-fa.html



جلد 20، شماره 1 - ( زمستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.4 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638