[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 12، شماره 3 - ( (پياپی 39)، بهار 1390 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 319-326 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران
سیده زهره ضیاءتبار احمدی * ، زهره آرانی‌کاشانی، بهروز محمودی‌بختیاری، محمدرضا کیهانی
چکیده:   (12841 مشاهده)

  سابقه و هدف: نامیدن واج، یکی از مهارت‌های آگاهی از واج و پیش‌نیاز رشد مهارت خواندن و نوشتن است. آغاز رشد این مهارت در سنین 5 تا 6 سالگی است اما در این سن به تکامل نمی‌رسد. متغیرهای مختلفی از جمله تعداد واج، موقعیت قرارگیری واج هدف و نوع واج بر مهارت نامیدن واج تأثیر می‌گذارد. در این پژوهش، توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج آغازین و اثر نوع واج و متغیرهای جمیعت‌شناسی بر این توانایی مورد بررسی قرار گرفته است.

  مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی و مقطعی بود. این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودک‌های شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش تکالیف نامیدن واج آغازین بود که شامل 6 سوال یا تکلیف می‌شود.

  یافته ها: میانگین نمره کودکان 5 تا 6 ساله در تکلیف نامیدن واج آغازین برابر با 68/0 بود. شیوه تولید واج نسبت به جایگاه تولید و واک‌داری و بی‌واکی بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان به طور معناداری موثرتر است (000,0= p ). توانایی کودکان در نامیدن واج‌های سایشی بیش‌تر از سایر واج‌ها بود (000,0= p ). میانگین دختران و پسران تفاوت معناداری با یک‌دیگر نداشتند (57/0= p ).

  نتیجه گیری: توانایی نامیدن واج آغازین در سن 5 تا 6 سالگی در مرحله اولیه رشد قرار دارد. نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کودکان 5 تا 6 ساله اثر می‌گذارد و به نظر می‌رسد اثر شیوه تولید نسبت به جایگاه و واک‌داری و بی‌واکی بیش‌تر باشد. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در نامیدن واج‌های سایشی بیش‌تر از سایر واج‌ها بود. میزان مهارت دختران و پسران در انجام این تکلیف مشابه است.

واژه‌های کلیدی: نامیدن واج، آگاهی واج‌شناختی، آگاهی ارزیابی
متن کامل [PDF 241 kb]   (1487 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziatabar Ahmadi S Z, Arani Kashani Z, Mahmoodi Bakhtiari B, keyhani M R. Effects of phoneme type on pronouncing the initial phoneme of a word in normal 5-6 year-old Persian-speaking children. koomesh. 2011; 12 (3) :319-326
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1248-fa.html

ضیاءتبار احمدی سیده زهره، آرانی‌کاشانی زهره، محمودی‌بختیاری بهروز، کیهانی محمدرضا. بررسی تأثیر نوع واج بر توانایی نامیدن واج آغازین کلمه در کودکان 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران. نشریه كومش. 1390; 12 (3) :319-326

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-1248-fa.html



جلد 12، شماره 3 - ( (پياپی 39)، بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.42 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3662