Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
3
1
17
3
online
1
fulltext
en
آیا هوش هیجانی پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟
Is the emotional intelligence an indicator of academic achievement in students in Medical Sciences?
عمومى
General
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: هوش هیجانی یکی از موضوعات مهم در بسیاری از حیطهها، به خصوص حیطه آموزشی است. رابطه آن با پیشرفت تحصیلی وابسته به فرهنگ بوده و میتواند در موضوعات آموزشی مختلف متفاوت عمل نماید. این مطالعه رابطهی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مورد بررسی قرار داده است.
مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی 607 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روش نمونهگیری سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، شامل دو بخش، پرسشنامه جمعیت نگاری و پرسشنامه 90 سئوالی هوش هیجانی بار- آن (شامل 5 بعد و پانزده مولفه) بود. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان در این مطالعه، معدل نیم سال قبل وی بوده است.
یافتهها: همبستگی مثبت و معنیداری بین پیشرفت تحصیلی با نمره هوش هیجانی دیده شد (003/0=p، 122/0=r). کلیه مولفههای هوش هیجانی، به غیر از مولفههای همدلی، مسئولیتپذیری و روابط بین فردی، همبستگی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی داشتند (05/0>p). به عبارت دیگر هیچیک از مولفههای بعد بین فردی همبستگی معنیداری با پیشرفت تحصیلی نداشتند اما کلیه مولفههای سایر ابعاد هوش هیجانی همبستگی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی داشتند. بین ابعاد درون فردی (002/0=p، 125/0=r)، سازگاری (002/0=p، 124/0=r)، مدیریت استرس (007/0=p، 110/0=r) و خلق و خوی (002/0=p، 124/0=r) همبستگی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت اما همبستگی بعد بین فردی با پیشرفت تحصیلی معنیدار نبود.
نتیجهگیری: به طورکلی با توجه به ارتباط مثبت هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، لازم است مراکز آموزشی، بالاخص دانشگاهها، برنامههای کارآمدی جهت ارتقاء مهارتها و تواناییهای هیجانی و اجتماعی دانشجویان برگزار نمایند تا توانمندی آنان در مقابل فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش یابد که نه تنها بر پیشرفت تحصیلی وی اثرگذار خواهد بود بلکه تاثیرات درازمدتی بر عملکرد اجتماعی و شغلی آنان نیز خواهد داشت
Introduction: Emotional intelligence (EI) is one of the most important issues in many aspects, especially in educational area. Its relationship with academic achievement depends on culture and may reflect in various educational topics in different forms. This study investigates the relationship between EI and academic achievement of students of Semnan University of Medical Sciences (Iran).
Materials and Methods: In this cross sectional study, 607 students of Semnan University of Medical Sciences, Iran were participated. The research instrument included two parts, demographics and 90 questions Bar-On EI questionnaire. The Grade-Point Average (GPA) of previous semester was considered as indicator of participant’s academic achievement.
Results: A positive significant relationship was observed between EI and academic achievement (r=0.122, P=0.003). There was a positive significant relationship between academic achievement and all EI components, except empathy, social responsibility, interpersonal relationship (p
هوش هیجانی, پیشرفت تحصیلی, دانشجویان, علوم پزشکی
Emotional Intelligence, Academic Achievement, Students, Medical Sciences
725
732
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-57-11&slc_lang=en&sid=1
Nemat
Sotodehasl
نعمت
ستوده
4700319475328460027588
4700319475328460027588
No
Nursing and Allied Health Faculty, Social Determinants of Health Research Center , Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
دانشکده پرستاری و پیراپزشکی ، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Raheb
Ghorbani
راهب
قربانی
r_ghorbani@semums.ac.ir
4700319475328460027589
4700319475328460027589
Yes
Research Center of Physiology, and Social Determinants of Health Research Center, Dept. of Community Medicine, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات فیزیولوژی و مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه پزشکی اجتمایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Vahid
Semnani
وحید
سمنانی
4700319475328460027590
4700319475328460027590
No
Dept. of Pathology, Semnan University of Medical Sciences, Semnan,Iran
گروه پاتولوژی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
Batool
Karimi
بتول
کریمی
4700319475328460027591
4700319475328460027591
No
Social Determinants of Health Research Center, Dept. of Community Medicine, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و گروه پزشکی اجتمایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران