@ARTICLE{Aminbeidokhti, author = {Salary, Somayeh and Aminbeidokhti, AliAkbar and Karami, Morteza and }, title = {Application of a four-component educational design model and its effect on learning, attitude, and practice of radiology assistants in Mashhad University of Medical Sciences}, volume = {24}, number = {5}, abstract ={هدف: در پاسخ به افزایش تقاضا برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، تغییرات قابل توجهی در راه‌بردهای یادگیری در آموزش پزشکی ایجاد شده است. طراحی آموزشی چهارمولفه‌ای به عنوان یکی از مدل‌های تکلیف‌محور بر مجموعه‌ای از تکالیف واقعی یادگیری که پزشکان با آن مواجه هستند، تاکید دارد. اجرای این روش می‌تواند به دلیل از بین بردن شکاف بین دانش تئوری و عملی با تجربه تکالیف اصیل یادگیری در ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای در آموزش پزشکی موثر باشد. لذا این مطالعه به عنوان تجربه‌ای جدید با هدف ارزیابی تاثیر طراحی آموزشی چهار مولفه‌ای بر یادگیری، نگرش و عملکرد دستیاران رادیولوژی صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت آزمایشی، در نیم‌سال دوم 1398-99 بر روی 50 نفر از دستیاران تخصصی رشته رادیولوژی که در دو گروه 25 نفره آزمایش و مقایسه تقسیم‌بندی شدند، صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از سه ابزار سنجش نگرش فراگیران نسبت به محیط یادگیری، سنجش میزان یادگیری و سنجش عملکرد گردآوری شدند. یافته‌ها: نتایج این مطالعه به عنوان تجربه‌ای جدید، نشان داد که بین پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و مقایسه پس از اجرای دوره طراحی شده تفاوتی معنادار مشاهده شد و فراگیران در گروه آزمایش، نگرش مثبت‌تر نسبت به محیط یادگیری، میزان یادگیری بالاتر و عملکرد بهتری نسبت به گروه مقایسه داشته‌اند. نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد، مداخله آموزشی مبتنی بر مدل چهار مولفه‌ای به دلیل طراحی واقعی بودن تکالیف یادگیری در محیط آموزشی بالینی، باعث اثربخشی و ارتقای کیفیت عملکرد دستیاران می‌گردد. بنابراین، استفاده از این روش در آموزش پزشکی پیشنهاد می‌شود. }, URL = {http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7197-fa.html}, eprint = {http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7197-fa.pdf}, journal = {Koomesh journal}, doi = {}, year = {2022} }