با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: نارساخوانی رشدی یک اختلال عصبی- تکاملی است که با مشکلاتی در خواندن و آگاهی واجی مشخص میشود. با در نظر گرفتن ارتباط قوی حافظه فعال با مهارت خواندن و سایر مهارتهای شناختی سطح بالا، مطالعهی حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال بر بهبود مهارت خواندن در دانشآموزان نارساخوان انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع پیشآزمون – پسآزمون بود و بر روی 30 دانشآموز نارساخوان 7 تا 9 ساله پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر؛ 7 دختر و 8 پسر) انجام شد. جهت ارزیابی مهارتهای شناختی و زبانی از آزمونهای هوش وکسلر 4، خواندن و نارساخوانی نما، آگاهی واجشناختی، فراخنای ارقام حافظه و بلوکهای کرسی سینا استفاده شد. تقویت حافظه فعال طی 10 جلسه و با استفاده از نرمافزار تقویت حافظه فعال سینا و تکالیف قلم – کاغذی برای گروه آزمایش انجام گردید. یافتهها:یافتههای این پژوهش تفاوت معنیداری را بین میانگین نمرههای پسآزمون فراخنای ارقام و بلوکهای کرسی در گروه آزمایش نشان داد (05/0>P). افزایش میانگین نمرات آزمون خواندن ناکلمه و آزمون آگاهی واجشناسی پس از مداخله تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پسآزمون نشان داد (001/0>P). نتیجهگیری: یافتهها نشان داد بعد از آموزش حافظه فعال توانایی نگهداری اطلاعات کلامی و دیداری – فضایی این کارکرد افزایش یافت و از طریق انتقال نزدیک اثرات آموزش، آگاهی واجی را افزایش داده و توانایی خواندن دانشآموزان نارساخوان را بهبود بخشید.
Bahrami S, Hassani Abharian P, Qoreishi Z S, Abbasi Soureshjani A. Examining the effectiveness of improving working memory on reading skill in children with dyslexia. Koomesh 2023; 25 (4) :518-526 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7902-fa.html
بهرامی سحر، حسنی ابهریان پیمان، سادات قریشی زهرا، عباسی سورشجانی امین. بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال بر بهبود مهارت خواندن در دانشآموزان نارساخوان. كومش. 1402; 25 (4) :518-526