اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
کار آزمایی بالینی::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
هزینه چاپ مقاله در کومش
با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش  مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
..
لیست داوران پیشنهادی
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
Google Scholar Metrics

Citation Indices from GS

AllSince 2019
Citations88134317
h-index3821
i10-index275123

..
:: جلد 25، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1402 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 526-518 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال بر بهبود مهارت‌ خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان
سحر بهرامی ، پیمان حسنی ابهریان ، زهرا سادات قریشی ، امین عباسی سورشجانی
چکیده:   (46 مشاهده)
هدف: نارساخوانی رشدی یک اختلال عصبی- تکاملی است که با مشکلاتی در خواندن و آگاهی واجی مشخص می‌شود. با در نظر گرفتن ارتباط قوی حافظه فعال با مهارت خواندن و سایر مهارت‌های شناختی سطح بالا، مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال بر بهبود مهارت خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون بود و بر روی 30 دانش‌آموز نارساخوان 7 تا 9 ساله پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر؛ 7 دختر و 8 پسر) انجام شد. جهت ارزیابی مهارت‌های شناختی و زبانی از آزمون‌های هوش وکسلر 4، خواندن و نارساخوانی نما، آگاهی واج‌شناختی، فراخنای ارقام حافظه و بلوک‌های کرسی سینا استفاده شد. تقویت حافظه فعال طی 10 جلسه و با استفاده از نرم‌افزار تقویت حافظه فعال سینا و تکالیف قلم – کاغذی برای گروه آزمایش انجام گردید.
یافتهها: یافته‌های این پژوهش تفاوت معنی‌داری را بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون فراخنای ارقام و بلوک‌های کرسی در گروه آزمایش نشان داد (05/0>P). افزایش میانگین نمرات آزمون خواندن ناکلمه و آزمون آگاهی واج‌شناسی پس از مداخله تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل در پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد (001/0>P).
نتیجهگیری: یافته‌ها نشان داد بعد از آموزش حافظه فعال توانایی نگهداری اطلاعات کلامی و دیداری – فضایی این کارکرد افزایش یافت و از طریق انتقال نزدیک اثرات آموزش، آگاهی واجی را افزایش داده و توانایی خواندن دانش‌آموزان نارساخوان را بهبود بخشید.
 
واژه‌های کلیدی: آگاهی واج‌شناختی، دانش‌آموزان، حافظه فعال، مهارت خواندن، نارساخوانی
متن کامل [PDF 804 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/17 | پذیرش: 1402/6/22 | انتشار: 1402/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UT.IRICSS.REC.1399.002


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahrami S, Hassani Abharian P, Qoreishi Z S, Abbasi Soureshjani A. Examining the effectiveness of improving working memory on reading skill in children with dyslexia. Koomesh 2023; 25 (4) :518-526
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7902-fa.html

بهرامی سحر، حسنی ابهریان پیمان، سادات قریشی زهرا، عباسی سورشجانی امین. بررسی اثربخشی تقویت حافظه فعال بر بهبود مهارت‌ خواندن در دانش‌آموزان نارساخوان. كومش. 1402; 25 (4) :518-526

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7902-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4645