:: جلد 24، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1401 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 365-358 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و بررسی روایی سیستم الکترونیکی ارتباطی مکمل و جایگزین برای کودکان فارسی‌زبان
سیده سپیده سیدحسینی ، فاطمه حارث آبادی ، عباس عبادی ، زهرا قیومی انارکی ، تکتم مالکی شاه محمود
چکیده:   (1259 مشاهده)
هدف: با توجه به شیوع بالای اختلالات ارتباطی، روش‌های ارتباطی مکمل و جایگزین (Augmentative and Alternative Communication: AAC) یکی از گزینه‌های پیشرو برای حل مشکلات این افراد می‌باشد. نظر به این‌که هیچ‌گونه ابزار پیچیده‌ای برای کودکان فارسی زبان دچار اختلالات ارتباطی وجود ندارد، لذا بر آن شدیم تا برای این کودکان نرم‌افزاری کمک ارتباطی که خروجی صدا تولید می‌کند، طراحی کنیم. مواد و روش‌ها: طی مطالعه کتابخانه‌ای گسترده در زمینه واژگان پایه کودکان فارسی زبان و مشورت با صاحب‌نظران، 337 واژه پایه انتخاب شدند. جهت بررسی نسبت روایی محتوایی (Content Validity Ratio: CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content Validity Index: CVI) واژگان، فرم نظرخواهی در اختیار 9 آسیب‌شناس گفتار و زبان قرار داده شد. سپس تصاویر مربوط به هر یک از 247 واژه باقی‌مانده، توسط گرافیست طراحی و CVI آن‌ها توسط 6 آسیب‌شناس گفتار و زبان مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله بعد، واژه مرتبط با هر تصویر به صورت صوتی توسط یک گوینده با تجربه در استودیو ضبط شد، سپس یک برنامه‌نویس نرم‌افزار AAC را مبتنی بر واژگان و تصاویر طراحی شده و با زبان برنامه‌نویسی سی شارپ به صورت Cross-platform پیاده‌سازی نمود. یافته‌ها: طبق مدل لاوشه برای 9 متخصص، واژگانی که عدد CVR آن‌ها بالاتر از 78/0 بود حفظ شدند. هم‌چنین، CVI مربوط به 247 واژه نهایی 95/0 و CVI مربوط به کل تصاویر 8/0 به‌دست آمد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که سیستم الکترونیکی ارتباطی مکمل و جایگزین گفتار از روایی محتوایی مناسبی برای کودکان فارسی زبان دچار اختلالات ارتباطی برخوردار می‌باشد.  
واژه‌های کلیدی: سیستم الکترونیکی، روایی محتوایی، کودکان، جایگزین، مکمل، اختلالات ارتباطی
متن کامل [PDF 843 kb]   (427 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/4/6 | پذیرش: 1400/8/18 | انتشار: 1401/2/30
فهرست منابع
1. [1] Hurtig RR, Downey D. Augmentative and alternative communication in acute and critical care settings: Plural Publishing; 2008.
2. [2] Silva DP, Amate FC, Basile FRM, Bianchi Filho C, Rodrigues SC, Bissaco MA. AACVOX: mobile application for augmentative alternative communication to help people with speech disorder and motor impairment. Res Biomed Engin 2018; 34: 166-175. [DOI:10.1590/2446-4740.06117]
3. [3] Boster JB, McCarthy JW. Designing augmentative and alternative communication applications: The results of focus groups with speech-language pathologists and parents of children with autism spectrum disorder. Disabil Rehabil Assist Technol 2018; 13: 353-365. [DOI:10.1080/17483107.2017.1324526] [PMID]
4. [4] Mohammad K, Joghatayi M. The Report of Social needs to The Welfare Services. Tehran: University of Welfare and Rehabilitation Sciences; 1995.
5. [5] Beukelman D, Mirenda P. Augmentative and Alternative Communication (3rdedn). Paul H Brookes, Baltimore, MD. 2005.
6. [6] Light J, Mcnaughton D. Designing AAC research and intervention to improve outcomes for individuals with complex communication needs. Augment Altern Commun 2015; 31: 85-96. [DOI:10.3109/07434618.2015.1036458] [PMID]
7. [7] Käthner I, Kübler A, Halder S. Comparison of eye tracking, electrooculography and an auditory brain-computer interface for binary communication: a case study with a participant in the locked-in state. J Neuroeng Rehabil 2015; 12: 1-11. [DOI:10.1186/s12984-015-0071-z] [PMID] [PMCID]
8. [8] Beukelman DR, Mirenda P. Augmentative and Alternative Communication: Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs: Paul H. Brookes Pub. 2012.
9. [9] Sennott S, Bowker A. Autism, aac, and proloquo2go. Perspectives on Augmentative and Alternative Communication. 2009 Dec;18(4):137-45.. [DOI:10.1044/aac18.4.137]
10. [10] Olive ML, de la Cruz B, Davis TN, Chan JM, Lang RB, O'Reilly MF, et al. The effects of enhanced milieu teaching and a voice output communication aid on the requesting of three children with autism. J Autism Dev Disord 2007; 37: 1505-1513. [DOI:10.1007/s10803-006-0243-6] [PMID]
11. [11] Zarifian T, Seifi MM. Survey of Speech and Language Pathologist's Knowledge of Augmentative and Alternative Communication Methods. Speech Lang Pathol 2014; 1: 13-20. (Persian).
12. [12] Nematzadeh SH, Dadras M, Dastjerdi Kazemi M, Mansoorizadeh M. Persian core vocabulary based on Iranian children. Tehran: Madreseh; 2011.
13. [13] Mehdipour N, Shirazi TS, Nematzadeh SH. Study of vocabulary and sentence development in Persian children from 18 to 24 months. Speech Lang Pathol 2013; 1: 9-71.
14. [14] Davis LL. Instrument review: Getting the most from a panel of experts. Appl Nurs Res 1992; 5: 194-197. [DOI:10.1016/S0897-1897(05)80008-4]
15. [15] Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychol 1975; 28: 563-575. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
16. [16] Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health 2007; 30: 459-467. [DOI:10.1002/nur.20199] [PMID]
17. [17] Light J, Drager K. AAC technologies for young children with complex communication needs: State of the science and future research directions. Augment Altern Commun 2007; 23: 204-216. https://doi.org/10.1080/07434610701553635 [DOI:10.1080/07434610701390475] [PMID]
18. [18] Park D, Song S, Lee D. Smart phone-based context-aware augmentative and alternative communications system. J Central South Univ 2014; 21: 3551-3558. [DOI:10.1007/s11771-014-2335-3]
19. [19] Bradshaw J. The use of augmentative and alternative communication apps for the iPad, iPod and iPhone: an overview of recent developments. Tizard Learn Disabil Rev 2013. [DOI:10.1108/13595471311295996]
20. [20] Holyfield C, Drager K, Light J, Caron JG. Typical toddlers' participation in "just-in-time" programming of vocabulary for visual scene display augmentative and alternative communication apps on mobile technology: A descriptive study. Am J Speech Lang Pathol 2017; 26: 737-749. [DOI:10.1044/2017_AJSLP-15-0197] [PMID] [PMCID]
21. [21] Ghatkamble R, Son J, Park D. A design and implementation of smartphone-based AAC system. J Korea Instit Inform Commun Engine 2014; 18: 1895-1903. [DOI:10.6109/jkiice.2014.18.8.1895]
22. [22] Flores M, Musgrove K, Renner S, Hinton V, Strozier S, Franklin S, et al. A comparison of communication using the Apple iPad and a picture-based system. Augment Altern Commun 2012; 28: 74-84. [DOI:10.3109/07434618.2011.644579] [PMID]
23. [23] Visvader P. AAC basics and implementation: How to teach students who talk with technology. Boulder, CO: Assistive Technology Team, Boulder Valley School District. 2013.

Ethics code: IR.MUMS.REC.1396.237


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 3 - ( خرداد و تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها