:: جلد 19، شماره 2 - ( بهار 1396، شماره 19 (2). 1396 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 420-412 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش و عملکرد دانشجویان نسبت به فرایند پژوهش: یک مطالعه مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان
حسن بابامحمدی ، فایزه دیهیم فر ، هاجر چهارپاشلو ، معصومه حمیدی ، مهدی کاهویی
چکیده:   (5502 مشاهده)
هدف: نگرش و عمل‌کرد دانشجویان به پژوهش و فعالیت‌های تحقیقاتی، مبنایی جهت مداخلات آتی در راستای تغییر و بهبود نگرش و عمل‌کرد آنان می‌باشد. لذا این مطالعه به منظور تعیین نگرش و عمل‌کرد دانشجویان  نسبت به فرایند پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی سمنان طراحی گردید. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ای مقطعی به منظور اندازه‌گیری نگرش و عمل‌کرد 190 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به فرایند تحقیق طراحی گردید. داده‌ها توسط یک پرسش‌نامه دست ساخته لیکرت با 27 گویه جمع‌آوری گردیدند. در نهایت داده‌ها توسط آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد 60% دانشجویان به مقوله پژوهش علاقمند بودند. نگرش دانشجویان نسبت به مقوله‌های زیر مثبت بود: "انجام تحقیقات موجب پیشرفت علم در جامعه بشری"، "تحقیق به معنی تلفیق تجارب گذشته با علم امروز برای آینده بهتر"، و "انجام تحقیقات علمی مکمل یادگیری". بیش‌ترین میزان عمل‌کرد دانشجویان مربوط به مواردی نظیر "ارتباط با اساتید در زمینه مسایل پژوهشی"، "شرکت در کنگره یا سمینار علمی"، "عضویت در مرکز تحقیقات دانشجویی و شرکت در کارگاه روش تحقیق" بود. هم‌چنین کم‌ترین عمل‌کرد دانشجویان مرتبط با مواردی نظیر "چاپ مقاله در مجلات علمی"، "به عنوان مجری اصلی در طرح‌های تحقیقاتی" و "مشارکت در تحقیقات" بود. نتیجه‌گیری: با توجه به علاقه دانشجویان به پژوهش، برگزاری کلاس‌های روش تحقیق، همراهی اساتید با دانشجویان و رفع موانع پژوهشی می‌تواند به تغییر نگرش و عمل‌کرد دانشجویان بی‌انجامد
واژه‌های کلیدی: نگرش، عمل‌کرد، پژوهش، دانشجو، علوم پزشکی سمنان
متن کامل [PDF 554 kb]   (1951 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/6/12 | پذیرش: 1395/9/16 | انتشار: 1395/12/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 2 - ( بهار 1396، شماره 19 (2). 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها