:: جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 46-41 برگشت به فهرست نسخه ها
تحقیقی پیرامون نگرش متخصصین گوش و حلق و بینی ایران پیرامون آموزش دوره دستیاری این رشته
فردین اقتداری ، مهران فریدونی
چکیده:   (10695 مشاهده)
سابقه و هدف: نحوه آموزش رشته گوش حلق و بینی و تعیین نقاط قوت و ضعف آن مقدمه تدوین برنامه‌های اصلاحی در آموزش دستیاران این رشته است. این مطالعه با جمع‌آوری نقطه نظرات متخصصین این رشته، به موضوع از دیدگاه فارغ‌التحصیلان این رشته پرداخته است. مواد و روش‌ها: ارسال پرسشنامه و جمع‌آوری و توصیف نتایج حاصله از نظرات متخصصین این رشته و مقایسه آموزش دستیاری در ایران با برخی دانشگاه‌های معتبر جهان. یافته‌ها: میزان پاسخ‌دهی حدود یک سوم دریافت کنندگان پرسشنامه و سن پاسخ‌دهندگان بین 32 تا 76 سال بوده و غالباً فارغ‌التحصیل دو دهه اخیر بوده‌اند. در خصوص طول دوره آموزشی 2/64% زمان آموزش را کاملاً یا نسبتاً مناسب ارزیابی نمودند. اکثریت پاسخ‌دهندگان (5/69%)، آموزش‌های عمومی درون‌بخشی را مناسب و آموزش‌های خارج‌بخشی را ناکافی ارزیابی نمودند (5/88%). آموزش حیطه‌های پیشرفته گوش حلق و بینی نیز به نظر غالب پاسخ‌دهندگان (3/91%)، ناکافی بوده است. غالب جمعیت مورد مطالعه طول دوره 4 ساله را مناسب می‌دانند (7/57%). فارغ‌التحصیلان این رشته در 3/68% موارد تهیه و تدوین پایان‌نامه را مفید ارزیابی نمودند. نتیجه‌گیری: با توجه به نقاط ضعف موجود در سیستم آموزش رشته گوش حلق و بینی، ایجاد کمیته تدوین برنامه‌های آموزش این رشته که با ارزیابی مداوم به صورت دوره‌ای اقدام به بازنگری برنامه بر اساس نیازهای جامعه و استانداردهای بین‌المللی بنماید، مفید تلقی می‌شود. هم‌چنین ترمیم گروه‌های آموزشی به کمک اعضاء هیأت علمی که در زمینه‌های خاص از تجربه یا آموزش ویژه‌ای برخوردار بوده‌اند و نیز تأمین تجهیزات و امکانات مربوط و لحاظ نمودن چرخش‌های حساب شده خارج بخشی می‌تواند تا حدود زیادی به بهبود کیفیت آموزشی این رشته در ایران کمک نماید
واژه‌های کلیدی: گوش حلق و بینی، برنامه آموزشی
متن کامل [PDF 180 kb]   (4215 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 5، شماره 2 - ( 11-1382 ) برگشت به فهرست نسخه ها