ارزیابی درونی گروه پرستاری داخلی جراحی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درنیمسال اول 82-81
|
غلامرضا رفیعی ، علی خدادادیزاده ، مجید کاظمی ، مریم شهابینژاد ، علی راوری ، حمید بخشی |
|
|
چکیده: (15309 مشاهده) |
سابقه و هدف: نقش ارزیابی درونی در اصلاح و پیشبرد اهداف غائی یک گروه آموزشی غیرقابل انکار است و اعضاء گروه با اجرای آن و شناسائی نقاط قوت و ضعف گروه در ملاکهای مختلف، قادرند با رفع موانع و اصلاح نشانگرهای نامطلوب و تقویت نقاط قوت، در شکوفائی هرچه بهتر گروه خود بکوشند. با همین هدف، اعضاء گروه پرستاری داخلی جراحی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تصمیم به ارزیابی درونی گروه خود درنیمسال اول 82ـ81 گرفتند.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، ملاکهای مدیر گروه، تجهیزات گروه، فضای آموزشی بالینی، دانشجویان، اعضاء هیأت علمی، طرح درس و برنامهریزی آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفتند. از چک لیست برای تعیین نشانگرها و از پرسشنامه برای تبیین عملکرد تئوری و بالینی اعضاء هیأت علمی، همچنین فضای آموزش بالینی استفاده گردید. در مورد ملاک طرح درس و برنامهریزی آموزشی سعی شد، میزان نمرات کسب شده در هرکدام از اهداف درس، مدنظر قرار گرفته ضمن اینکه یک خودسنجی هم توسط دانشجویان در طول ترم نسبت به آموختهها و توانائیهای کسب شده درس مربوطه انجام گیرد. در این مطالعه جامعه و نمونه مورد ارزیابی، شامل کلیه اعضاء فعال هیأت علمی گروه و همچنین کلیه دانشجویان دروس تئوری مربوطه و نیز کارآموزان پرستاری در فیلدهای آموزش بالینی داخلی جراحی و ویژه بوده که بهطور سرشماری در مطالعه شرکت کردند.
یافتهها: در این مطالعه میانگین کل امتیازات حاصله از ملاکهای مدیرگروه، تجهیزات گروه، دانشجویان و اعضاء هیأت علمی معادل 8/3 برآورد شده که با عنایت به معیار رتبهبندی گورمن، در رده "خوب" بهحساب میآید هرچند که عملکرد آموزشی اعضاء گروه از دیدگاه دانشجویان مورد مطالعه در رتبه "قوی" قرار گرفته ولی در حیطههای ساختار و مسئولیتها و همچنین عملکرد پژوهشی اعضاء هیأت علمی، نتیجه به دو رده پائینتر (بیش از رضایتبخش) نزول داشت. اکثر دانشجویان کارآموز و کارآموز درعرصه، منابع وتجهیزات بخشها را درحد "ضعیف" ذکر کردند. در مورد ملاک طرح درس و برنامهریزی آموزشی، از مجموع 48 هدف رفتاری در دروس تئوری انتخابی در 8/45% موارد یک همخوانی بین نظرات دانشجویان از میزان یادگیری و دستیابی به هدف با نمرات کسب شده در ارزشیابی همان هدف وجود داشت.
نتیجهگیری: با عنایت به نتایج حاصله، هرچند بسیاری تصمیمگیریها بهویژه در ملاک دانشجویان، بهعهده سازمانهای برنامهریزی آموزش عالی است ولی در بقیه ملاکها، از اعضاء گروه و سازمان متبوع انتظار می رود با رفع موانع و نقاط ضعف و اصلاح نشانگرهای نامطلوب، رتبههای بالاتری را در ارزیابیهای درونی بعدی کسب نمایند. |
|
واژههای کلیدی: ارزیابی درونی، گروه پرستاری داخلی جراحی، رفسنجان. |
|
متن کامل [PDF 223 kb]
(2750 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1387/6/26 | انتشار: 1382/11/26
|
|
|
|