اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: جلد 25، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) ::
جلد 25 شماره 2 صفحات 228-220 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست‌نویسی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی
حانیه مودی ، سمانه کرمعلی اسماعیلی
چکیده:   (180 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه حاضر طراحی مداخلات کاردرمانی با استدلال درمانی بر اساس مدل اکوپیشن انسان (MOHO) برای تقویت دست‌نویسی شامل خوانایی و سرعت در  دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص (SLD) و مقایسه تأثیر آن با مداخلات رایج دست‌نویسی بود.
مواد و روشها: این پژوهش به شیوه مداخله‌ای نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پسآزمون با‌ گروه کنترل انجام گردید. در این پژوهش 16 کودک 10-8 ساله با SLD به‌صورت در دسترس انتخاب و غیرتصادفی در ۲ گروه آزمایش (8=n) و کنترل (8=n) قرار گرفتند. معیارهای نمونه‌گیری شامل تحصیل در پایه دوم یا سوم ابتدایی، فارسی‌زبان بودن، بدخطی به‌عنوان شکایت خانواده و معلم و عدم وجود اختلال همراه بود. گروه آزمایش، برنامه بهبود دستخط بر مبنای MOHO دریافت کردند و گروه کنترل درمان‌های توان‌بخشی معمول دست‌خط (حسی-حرکتی و چند‌حسی) را دریافت کردند. گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقه‌ای، طی 7 هفته، هفته‌ای سه جلسه تحت درمان قرار گرفتند. ابزار ارزیابی برای دست‌خط ابزار ارزیابی دست‌نویسی فارسی بود.
یافتهها: اختلاف میانگین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر سرعت نوشتن و متغیرهای مربوط به خوانایی شامل شکل کلمه، فاصله‌گذاری بین کلمات، راستا و شیب کلمه معنادار بود (05/0P). اندازه کلمات به‌عنوان متغیر دیگر خوانایی، تفاوت معناداری بین دو گروه نشان نداد (05/0<P).
نتیجهگیری: پروتکل تقویت دست‌خط در دانش‌آموزان با SLD بر مبنای MOHO اثربخشی خوبی داشت و MOHO  چهارچوب درمانی مؤثر در مداخلات دست‌خط بود.
 
واژه‌های کلیدی: دست‌نویسی، توان‌بخشی، کودک، اختلال یادگیری خاص، کاردرمانی
متن کامل [PDF 854 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/12 | پذیرش: 1402/2/20 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moodi H, Karamali_esmaeili S. Effect of Clinical Reasoning in Occupational Therapy Based on Model of Human Occupation on Handwriting in Students with Specific Learning Disorder: A Pilot Study. Koomesh 2023; 25 (2) :220-228
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7697-fa.html

مودی حانیه، کرمعلی اسماعیلی سمانه. تأثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست‌نویسی در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی. كومش. 1402; 25 (2) :220-228

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7697-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 25، شماره 2 - ( فروردین و اردیبهشت 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570