هدف: هدف مطالعه حاضر طراحی مداخلات کاردرمانی با استدلال درمانی بر اساس مدل اکوپیشن انسان (MOHO) برای تقویت دستنویسی شامل خوانایی و سرعت در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص (SLD) و مقایسه تأثیر آن با مداخلات رایج دستنویسی بود. مواد و روشها: این پژوهش به شیوه مداخلهای نیمهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام گردید. در این پژوهش 16 کودک 10-8 ساله با SLD بهصورت در دسترس انتخاب و غیرتصادفی در ۲ گروه آزمایش (8=n) و کنترل (8=n) قرار گرفتند. معیارهای نمونهگیری شامل تحصیل در پایه دوم یا سوم ابتدایی، فارسیزبان بودن، بدخطی بهعنوان شکایت خانواده و معلم و عدم وجود اختلال همراه بود. گروه آزمایش، برنامه بهبود دستخط بر مبنای MOHO دریافت کردند و گروه کنترل درمانهای توانبخشی معمول دستخط (حسی-حرکتی و چندحسی) را دریافت کردند. گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقهای، طی 7 هفته، هفتهای سه جلسه تحت درمان قرار گرفتند. ابزار ارزیابی برای دستخط ابزار ارزیابی دستنویسی فارسی بود. یافتهها:اختلاف میانگین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر سرعت نوشتن و متغیرهای مربوط به خوانایی شامل شکل کلمه، فاصلهگذاری بین کلمات، راستا و شیب کلمه معنادار بود (05/0≤P). اندازه کلمات بهعنوان متغیر دیگر خوانایی، تفاوت معناداری بین دو گروه نشان نداد (05/0<P). نتیجهگیری: پروتکل تقویت دستخط در دانشآموزان با SLD بر مبنای MOHO اثربخشی خوبی داشت و MOHO چهارچوب درمانی مؤثر در مداخلات دستخط بود.
Moodi H, Karamali_esmaeili S. Effect of Clinical Reasoning in Occupational Therapy Based on Model of Human Occupation on Handwriting in Students with Specific Learning Disorder: A Pilot Study. Koomesh 2023; 25 (2) :220-228 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7697-fa.html
مودی حانیه، کرمعلی اسماعیلی سمانه. تأثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دستنویسی در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی. كومش. 1402; 25 (2) :220-228