با توجه به تصمیمات گرفته شده جهت پذیرش مقالات در مجله کومش از نویسندگان مقاله هزینه دریافت می گردد. هزینه پذیرش مقالات از ابتدای سال 1402 در مجله کومش مبلغ 12.000.000ریال (یک میلیون و دویست هزار تومان) می باشد. که نویسنده مسئول می بایست جهت دریافت نامه پذیرش به حساب درآمد های دانشگاه واریز نمایند تا گواهی پذیرش مقاله صادر و مراحل بعدی انتشار مقاله انجام شود.
تبصره: این مصوبه شامل مقالاتی که نویسنده مسئول مقاله از همکاران دانشگاه علوم پزشکی سمنان باشد نمی شود.
هدف: ارتقای مستمر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاهها امری ضروری بوده و دستیابی به این هدف بدون وجود ابزارها و فرایندهای کارآمد ارزشیابی، مقدور نخواهد است. لذا مطالعه حاضر با هدف تدوین ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی بهانجام رسید. مواد و روشها: در این مطالعه تلفیقی با توجه به اهداف اختصاصی مطالعه از ترکیبی از روشهای پژوهشی نظیر مطالعه مروری، مصاحبه با صاحبنظران و نیز طراحی و استانداردسازی ابزار ارزشیابی و نیز رویکردهای کیفی استفاده گردید. بدین ترتیب که پس از شناسایی مولفههای مرتبط با ارزشیابی آموزشی اعضای هیات علمی و دستهبندی آنها بر اساس منابع علمی معتبر، مراحل بررسی و تایید روایی محتوایی و صوری ابزار با نظر 10 نفر از صاحبنظران حوزه آموزش پزشکی و مدیریت آموزشی که دارای تحصیلات و تجارب حرفهای مرتبط بودند بهانجام رسید. در گام پایانی، فرایند اجرایی ارزشیابی اعضای هیات علمی بر اساس مشکلات و راهکارهای ارائه شده از سوی صاحبنظران و صاحبان فرایند، در قالب فلوچارت ترسیم گردید. یافتهها:ابزار ارزشیابی نهایی دارای 74 مولفه ارزشیابی در 5 حیطه موسوم به اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، فرایند یاددهی-یادگیری، ارزشیابی آموزشی، آموزش بالینی/آزمایشگاهی میباشد. بیشترین تعداد گویهها به حیطه فرایند یاددهی-یادگیری با 34 گویه؛ و کمترین تعداد نیز به حیطههای اهداف آموزشی با 6 گویه اختصاص یافته است. روایی محتوایی ابزار نهایی با کسب امتیاز 92 درصد برای شاخص CVR و 89 درصد برای شاخص CVI قویاً مورد اتفاق نظر صاحبنظران قرار گرفت. همچنین روایی صوری پرسشنامه با اخذ دیدگاههای کیفی صاحبنظران درخصوص شیوه نگارش گویههای پرسشنامه و اعمال دیدگاههای آنان به انجام رسید. پایایی پرسشنامه نیز با بررسی همسانی درونی آن و کسب نمره 781/0 برای آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: ابزار بهدست آمده در این مطالعه بهدلیل استفاده از روشهای معتبر علمی و اجماع قوی صاحبنظران بر آن، دارای جامعیت و مقبولیت قابل توجهی میباشد. پژوهشگران امیدوارند استفاده از این ابزار و نیز فرایند اجرایی تدوین شده بتواند به انجام ارزشیابیهای جامع و عینی و متعاقباً ارتقای مستمر عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی کمک نماید.
Izadisabet F, Salmani M, Safaei Z, Gharibi F. Development and psychometric features of a questionnaire to evaluate the educational performance of faculty members in medical universities. Koomesh 2022; 24 (5) :661-673 URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7365-fa.html
ایزدی ثابت فریده، سلمانی معصومه، صفاءی زهرا، غریبی فرید. طراحی، اعتباریابی و پایاسازی ابزار ارزشیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی. كومش. 1401; 24 (5) :661-673