اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد. لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: ::
:: جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) ::
جلد 24 شماره 5 صفحات 683-674 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربست مدل چهارمولفه‌ای طراحی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری، نگرش و عملکرد دستیاران رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سمیه سالاری ، علی اکبر امین بیدختی* ، مرتضی کرمی
چکیده:   (68 مشاهده)
هدف: در پاسخ به افزایش تقاضا برای ارتقای شایستگیهای حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان رشتههای پزشکی، تغییرات قابل توجهی در راه‌بردهای یادگیری در آموزش پزشکی ایجاد شده است. طراحی آموزشی چهارمولفهای به عنوان یکی از مدلهای تکلیفمحور بر مجموعهای از تکالیف واقعی یادگیری که پزشکان با آن مواجه هستند، تاکید دارد. اجرای این روش میتواند به دلیل از بین بردن شکاف بین دانش تئوری و عملی با تجربه تکالیف اصیل یادگیری در ارتقای شایستگیهای حرفهای در آموزش پزشکی موثر باشد. لذا این مطالعه به عنوان تجربهای جدید با هدف ارزیابی تاثیر طراحی آموزشی چهار مولفه‌ای بر یادگیری، نگرش و عملکرد دستیاران رادیولوژی صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت آزمایشی، در نیم‌سال دوم 1398-99 بر روی 50 نفر از دستیاران تخصصی رشته رادیولوژی که در دو گروه 25 نفره آزمایش و مقایسه تقسیم‌بندی شدند، صورت گرفت. دادهها با استفاده از سه ابزار سنجش نگرش فراگیران نسبت به محیط یادگیری، سنجش میزان یادگیری و سنجش عملکرد گردآوری شدند.
یافتهها: نتایج این مطالعه به عنوان تجربه‌ای جدید، نشان داد که بین پس‌آزمون گروه‌های آزمایش و مقایسه پس از اجرای دوره طراحی شده تفاوتی معنادار مشاهده شد و فراگیران در گروه آزمایش، نگرش مثبت‌تر نسبت به محیط یادگیری، میزان یادگیری بالاتر و عملکرد بهتری نسبت به گروه مقایسه داشته‌اند.
نتیجهگیری: یافته‌های این پژوهش نشان داد، مداخله آموزشی مبتنی بر مدل چهار مولفه‌ای به دلیل طراحی واقعی بودن تکالیف یادگیری در محیط آموزشی بالینی، باعث اثربخشی و ارتقای کیفیت عملکرد دستیاران می‌گردد. بنابراین، استفاده از این روش در آموزش پزشکی پیشنهاد می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: دستیاران، آموزش پزشکی، یادگیری تکلیف‌محور، مدل‌های آموزشی
متن کامل [PDF 1445 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1400/5/12 | پذیرش: 1400/11/17 | انتشار: 1401/7/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1398.244


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salary S, Aminbeidokhti A, Karami M. Application of a four-component educational design model and its effect on learning, attitude, and practice of radiology assistants in Mashhad University of Medical Sciences. Koomesh 2022; 24 (5) :674-683
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7197-fa.html

سالاری سمیه، امین بیدختی علی اکبر، کرمی مرتضی. کاربست مدل چهارمولفه‌ای طراحی آموزشی و تاثیر آن بر یادگیری، نگرش و عملکرد دستیاران رادیولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد. كومش 1401; 24 (5) :683-674

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-7197-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 24، شماره 5 - ( مهر و آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4540