اکثر مکاتبات کومش از طریق ایمیل سایت می باشد.
لطفا Spam ایمیل خود را نیز چک نمایید.
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 425-432 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نشانه‌های اضطرابی در کودکان پیش‌دبستانی با و بدون اختلال طیف اتیسم
سمانه بهزادپور ، حمیدرضا پوراعتماد ، سعید اکبری زردخانه ، سهیلا سرداری
چکیده:   (556 مشاهده)
هدف: نشانه‌های اضطرابی در کودکان دارای اتیسم گزارش شده است. اکثر پژوهش‌ها بر کودکان سنین مدرسه تمرکز داشته‌اند و به نشانه‌های اضطرابی در کودکان پیش‌دبستانی دارای اتیسم و مقایسه آن در گروه‌های کودکانی با شدت علائم مختلف و کودکان عادی پرداخته نشده است. لذا هدف پژوهش مقایسه اضطراب کلی و نشانه‌های اضطرابی در گروه‌های کودکان اتیسم با شدت علائم خفیف، متوسط و شدید و کودکان دارای رشد عادی است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه توصیفی پس‌رویدادی، از نوع مقطعی بود. در این پژوهش چهار گروه شامل 25 کودک دارای اتیسم با علائم خفیف، 25 کودک دارای اتیسم با علائم متوسط، 21 کودک دارای اتیسم با علائم شدید و 25 کودک دارای رشد عادی شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از مقیاس نمره‌گذاری اتیسم گیلیام و پرسش‌نامه اضطراب پیش‌دبستان جمع‌آوری شدند.
یافتهها: نتایج آزمون آماری تحلیل واریانس تک‌متغیره و چند‌متغیره نشان داد که بین چهار گروه در اضطراب کلی و نشانه‌های اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و اضطراب جدایی تفاوت معنادار وجود دارد (001/0P<). گروه کودکان دارای اتیسم متوسط و اتیسم شدید در اضطراب کلی و نشانه‌های اضطرابی تفاوت معناداری با هم نداشتند (99/0=P). چهار گروه‌ در فوبی خاص تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P). هم‌چنین، نتایج آزمون تعقیبی شفه نشان داد که  گروه کودکان دارای اتیسم خفیف شدت اضطراب کلی، اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر بیش‌تری را نسبت به گروه کودکان دارای اتیسم شدید و متوسط و کودکان دارای رشد عادی تجربه می‌کنند (001/0>P). اضطراب جدایی در گروه کودکان دارای اتیسم خفیف و کودکان دارای رشد عادی بیش از دو گروه دیگر بود (001/0>P).
نتیجهگیری: نتایج نشان می دهد که  هر چه قدر شدت علائم اتیسم افزایش  می باید، به نوبه خود توانایی های شناختی در این کودکان کاهش می‌یابد، سطح اضطراب نیز کاهش می‌یابد. بر این اساس، به نظر می‌رسد که تجربه اضطراب مستلزم برخی مهارت‌های شناختی و سطوحی از رشد شناختی است که در کودکان دارای اتیسم متوسط و اتیسم شدید دارای نقص هستند.
 
واژه‌های کلیدی: اختلال طیف اتیسم، اضطراب، همبودی، کودک پیش‌دبستانی
متن کامل [PDF 750 kb]   (274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/1/3 | پذیرش: 1399/9/23 | انتشار: 1400/4/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SBU.REC.1398.023


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadpoor S, Pouretemad H, Akbari-Zardkhaneh S, Sardari S. Comparison of anxiety symptoms in preschoolers with and without autism spectrum disorder. Koomesh. 2021; 23 (4) :425-432
URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6299-fa.html

بهزادپور سمانه، پوراعتماد حمیدرضا، اکبری زردخانه سعید، سرداری سهیلا. مقایسه نشانه‌های اضطرابی در کودکان پیش‌دبستانی با و بدون اختلال طیف اتیسم. كومش. 1400; 23 (4) :425-432

URL: http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6299-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 23، شماره 4 - ( مرداد و شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
کومش Koomesh
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331