Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1391
3
1
gregorian
2012
5
1
13
4
online
1
fulltext
en
کارآیی گفتاردرمانی با استفاده از شیوههای تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی بر اساس متغیرهای صرفی در کودکان مبتلا به نقص شنوایی شدید تا عمیق
Treatment efficiency in children with severe to profound hearing impairment: A comparative study of general language stimulation and developmental-descriptive approach based on morphological changes
عمومى
General
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: در مباحث گفتاردرمانی، کفایت درمان شامل سه حیطهی اختصاصیتر کارآمدی، کارآیی و تاثیرات درمان است که در بحث کارآیی درمان به مقایسه تفاوت عملکرد شیوههای مختلف درمان با یکدیگر پرداخته میشود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیرات تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی با توجه به متغیرهای زبانی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه مداخلهای، 14 کودک کمشنوا در دو سال تحصیلی پیاپی با دو شیوهی تحریک عمومی زبان و مدل توصیفی-تکاملی تحت درمان گفتاری و زبانی قرار گرفتند. تغییرات حاصله در لایههای مختلف زبانی پس از اجرای هر دو شیوه، با استفاده از آزمونهای غیربافتمند زبانی، توصیف تصاویر، افعال و جملهنویسی محاسبه و مقایسه گردید. یافته ها: تفاوت تغییرات بین دو شیوه توصیفی-تکاملی و تحریک عمومی زبان در کل پیشوند و پسوند در زیرآزمون سریال؛ در پسوند اشتقاقی در زیرآزمون افعال؛ بیان حروف اضافه، درک صفت عالی و بیان قید مکان در آزمون غیربافتمند زبانی به لحاظ آماری معنیدار است (05/0 P< ). نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد در رویکرد توصیفی-تکاملی چون اهداف درمان با توجه به سن زبانی مشخص میشوند تغییرات مثبت بیشتری در ریزمتغیرهای مربوط به آن سن دیده میشود.
Introduction: In speech therapy, treatment efficacy includes 3 specific fields as treatment effectiveness, efficiency and effects. Treatment efficiency compares two approaches or more with each other. The aim of this study was to compare of two approaches: general language stimulation and developmental-descriptive approach. Materials and Methods: It has been done as an interventional-longitudinal study with14 participants (primary school students with hearing loss) for two educational years. All changes in different parts of language were assessed by decontextualized language test, storytelling, action verb and sentence writing in the end of each year. Results: Total number of affixes in storytelling, derivational suffix in action verb test, expression of prepositions and adverb (location) as well as perception superlative adjective in decontextualized language test had statistically significant changes (P
کودکان کم شنوا، گفتاردرمانی، آسیب یا فقدان شنوایی، اختلالات گفتار و زبان
Hearing impired children, Speech therapy, Hearing loss, Speech disorders, Language disorders
452
459
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-652-1&slc_lang=en&sid=1
Masoomeh
سلمانی
معصومه
سلمانی
msal086@aucklanduni.ac.nz
470031947532846008800
470031947532846008800
Yes
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
A. li
اقاسعدالهی
علی
اقاسعدالهی
470031947532846008801
470031947532846008801
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Raheb
قربانی
راهب
قربانی
470031947532846008802
470031947532846008802
No
2 – Reearch Center of Physiology, Dept. of Social Medicine and Physiology Research Center, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
2- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و گروه پزشکی اجتماعی
Behrooz
محمودی بختیاری
بهروز
محمودی بختیاری
470031947532846008803
470031947532846008803
No
3 – Dep.t of Theater, Fine Art Faculty, Tehran University, Tehran, Iran
3- دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا، گروه هنرهای نمایشی
Marziyeh
مداح
مرضیه
مداح
470031947532846008804
470031947532846008804
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Sepideh
سید
سپیده
سید
470031947532846008805
470031947532846008805
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Nafiseh
آلبویه
نفیسه
آلبویه
470031947532846008806
470031947532846008806
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Hajar
علیزاده
هاجر
علیزاده
470031947532846008807
470031947532846008807
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Mahsa
مختارزاده
مهسا
مختارزاده
470031947532846008808
470031947532846008808
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله
Fatemeh
زیارتی
فاطمه
زیارتی
470031947532846008809
470031947532846008809
No
1 – Dept. of Speech and Language Theapy and Neuromuscular Rehabilitation Research Centre, Rehabilitation Faculty, Semnan University of Medical Sciences, Semnan, Iran
1- دانشگاه علوم پزشکی سمنان، دانشکده توانبخشی، گروه گفتاردرمانی و مرکز تحقیقات توانبخشی عصب- عضله