Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1401
8
1
gregorian
2022
11
1
24
6
online
1
fulltext
fa
تأثیر تمرینات یوگا سوپربرین در فواصل تمرین آسایی متفاوت بر پردازش اطلاعات تحکیم و بازتحکیم حافظه حرکتی
Effect of Super-Brain Yoga on Consolidation and Reconsolidation-Based Stabilization of Motor Memory
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div style="border-bottom:solid windowtext 1.0pt; padding:0cm 0cm 0cm 0cm"><span style="font-size:14pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">هدف: در سالهای اخیر از یوگا به عنوان مداخلهای در جهت بهبود عملکرد حافظه استفاده شده است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات یوگا سوپربرین بر تحکیم و بازتحکیم حافظه حرکتی دختران جوان انجام شد.</span></span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش انجام نیمهتجربی بود. شرکتکنندگان، 24 دختر جوان شهرستان لنده با دامنه سنی 23 تا ۳۵ سال بودند که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و سپس بهطور تصادفی در گروههای آزمایش (افراد با اجرای ده بلوک 80 کوششی در مرحله اکتساب، اجرای یوگاسوپربرین، فراخوانی تکلیف بعد از 15 دقیقه و اجرای آزمون خاطرآوری بعد از یک ساعت) و گروه کنترل (افراد با اجرای ده بلوک 80 کوششی در مرحله اکتساب، فراخوانی تکلیف بعد از 14 روز از آخرین بلوک تمرینی جلسه اکتساب و اجرای آزمون خاطرآوری بعد از یک ساعت) تقسیمبندی شدند. دادهها با استفاده از تکلیف زمان واکنش زنجیرهای متناوب جمعآوری شد.</span></span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازههای تکراری در مرحله اکتساب نشان داد عملکرد آزمودنیها طی کوشش</span></span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span cambria="" style="font-family:"></span></span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">های تمرینی پیشرفت کرده است (05/0</span></span></span></b><i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:90%">P</span></span></i><b><span dir="LTR" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">) و آزمودنیها در بلوک تمرینی نهم و دهم نسبت به بلوک تمرینی اول عملکرد بهتری داشتند. در آزمون خاطرآوری اول هر دو گروه یوگا سوپربرین و کنترل پیشرفت کردهاند (05/0</span></span></span></b><i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:90%">P</span></span></i><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:90%"><</span></span><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">) اما گروه یوگای سوپربرین پیشرفت بیشتری داشت. در آزمون خاطرآوری دوم گروه تمرینات یوگا عملکرد بهتری نسبت به آزمون خاطرآوری اول و بلوک تمرینی دهم داشت.</span></span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">نتیجه</span></span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"></span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">گیری</span></span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin">: با توجه به نتایج پژوهش، اعمال مداخله یوگا سوپربرین نه تنها به بازداری حافظه منجر نشد بلکه موجب تسهیل رخداد تحکیم و بازتحکیم حافظه حرکتی شده است.</span></span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="line-height:90%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b> </b><b><span lang="FA" style="font-size:6.0pt"><span style="line-height:90%"><span style="font-family:Nazanin"></span></span></span></b></span></span></span></span></span></div>
<span style="font-size:14pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><i><span style="font-size:10.0pt">Introduction</span></i></b><i><span style="font-size:10.0pt">:</span></i><span style="font-size:10.0pt"> In recent years, yoga has been used as an intervention to improve memory function. The present study aims to investigate the effect of super-brain yoga practices on the consolidation and reconsolidation of motor memory in young girls.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><i><span style="font-size:10.0pt">Materials and Methods</span></i></b><i><span style="font-size:10.0pt">:</span></i><span style="font-size:10.0pt"> Participants were 24 young girls in Lendeh, selected based on the inclusion criteria of the study and then randomly divided into two groups: experimental group (performing ten blocks of 80 trials in the acquisition phase, performing super brain yoga, recalling the tasks after 15 minutes and performing the retention test after one hour) and the control group (performing ten blocks of 80 trials in the acquisition phase, recalling the tasks after 14 days from the last training block of the acquisition phase and performing the retention test after one hour). Data was collected using the Altering Serial Reaction Time Task.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14pt"><span style="text-justify:kashida"><span style="text-kashida:0%"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><i><span style="font-size:10.0pt">Results:</span></i></b><span style="font-size:10.0pt"> The results of variance analysis with the repeated measure in acquiring phase demonstrated that the subjects’ performance improved during the training trials (<i>P</i><0.05) and the subjects had a better performance in the ninth and tenth training blocks than in the first. In the first retention test, both the super brain yoga group and control group made progress (<i>P</i><0.05), however, the super brain yoga group made more progress than the latter. In the second memory test, the yoga practice group performed better than in the first retention test and the tenth training block.</span></span></span></span></span></span><br>
<b><i><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Conclusion:</span></span></i></b><span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> Remarkably, the results of the study show that applying the intervention super brain yoga not only led to memory inhibition but also acted as a facilitator for consolidating and reconsolidating motor memory</span></span>
تحکیم حافظه, بازتحکیم حافظه, یوگا سوپربرین
Motor Memory Consolidation, Memory Reconsolidation, super brain yoga
767
775
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7240-1&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
Mohtasham
فاطمه
محتشم
f.mohtasham73@gmail.com
4700319475328460052769
4700319475328460052769
No
Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Parvaneh
Shamsipour dehkordi
پروانه
شمسی پور دهکردی
pshamsipour@gmail.com
4700319475328460052770
4700319475328460052770
Yes
Dept. of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Maryam
Rahimian Mashhadi
مریم
رحیمیان مشهدی
maryamrahimian@gmail.com
4700319475328460052771
4700319475328460052771
No
Dept. of Motor Behavior, Faculty of Sport Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
Mandana
Sangari
ماندانا
سنگاری
mandana.sangari@gmail.com
4700319475328460052772
4700319475328460052772
No
Dept. of Physical Education, Islamic Azad University, Chalous Branch, Mazandaran, Iran.
گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، مازندران، ایران