Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1388
10
1
gregorian
2009
12
1
11
2
online
1
fulltext
en
طراحی و مقایسه تکالیف درک و بیان واج آغازین کلمه در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان
Development and comparison of tasks for assessment of first phoneme of word in normal 5 to 6 year-old Persian-speaking children
عمومى
General
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: مهارتهای آگاهی واج شناختی به آگاهی و دستکاری صداهای زبانی بدون در نظر گرفتن معنا اطلاق میشود. "آگاهی از واج" پیچیدهترین سطح مهارتهای آگاهی واجشناختی است که با تکالیف متعددی قابل ارزیابی و اجرا است. هدف از این پژوهش، در ابتدا طراحی تکالیفی برای ارزیابی دو بخش مربوط به مهارت "آگاهی از واج" یعنی "تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین" و "ساخت کلمه دارای آغازکننده یکسان" و سپس مقایسه میانگین نمره این دو تکلیف در کودکان طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان شهر تهران میباشد.
مواد و روشها: این پژوهش روی 100 کودک طبیعی 5 تا 6 ساله فارسی زبان مهد کودکهای شهر تهران (50 دختر و 50 پسر) اجرا شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو بخش از زیرآزمون "آگاهی از واج" یعنی "تشخیص کلمه متفاوت از نظر صدای آغازین" و "بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان" بود که در طی این پژوهش ساخته شد.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که دو بخش مورد نظر از روایی و پایایی مطلوب برخوردار هستند و میانگین بهدست آمده از تکالیف دو بخش با یکدیگر تفاوت معناداری دارد (تشخیص کلمه متفاوت از نظر واج آغازین: 09/1 و بیان کلمه دارای واج آغازین یکسان: 67/4،001/0=p). همچنین مهارت کودکان دختر و پسر در این دو بخش نیز تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
نتیجهگیری: تکایف طراحی شده برای ارزیابی واج آغازین کلمه دارای روایی و پایایی مطلوبی است. توانایی کودکان 5 تا 6 ساله در انجام دو تکلیف طراحی شده متفاوت از یکدیگر بوده است ولی دختران و پسران در اجرای دو تکلیف تفاوت معناداری با یکدیگر نداشتند.
Introduction: Phonological awareness skills are referred to awareness and manipulation of linguistic phonemes without semantics. One of important phonological awareness subtest is "phoneme awareness" that is evaluated by many tasks. The aim of this study was to development two sections of phoneme awareness (diagnosis of a word with different first phoneme and expressing word with same first phoneme) and then comparison of them in 5 to 6 year-old Persian-speaking children in Tehran.
Materials and Methods: In this study, 100 normal 5 to 6 year-old Persian-speaking children (50 girls and 50 boys) were selected randomly. Children were mono linguistic and normal. Diagnosis of a word with different first phoneme and expressing word with same first phoneme was selected as a tool.
Results: The results showed that both sections have appropriate validity and reliability. Mean of two sections was significantly different (diagnosis of a word with different first phoneme= 1.09 and expressing word with same first phoneme= 4.67) (P= 0.000). In addition, the mean scores of girls and boys were not statistically different.
Conclusions: Both sections for assessment of first phoneme of word have good validity and reliability and the ability of children were different in two tasks, but girls and boys were same in performing of these tasks.
ارزیابی واج آغازین، بیان کلمه ، کودکان، فارسی زبان
First phoneme, Word expression, Persian-speaking, Children
121
128
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6-9&slc_lang=en&sid=1
Seyyede Zohreh
ضیاءتبار احمدی
سیده زهره
ضیاءتبار احمدی
ziatabar_85@yahoo.com
470031947532846003392
470031947532846003392
Yes
Zohreh
آرانیکاشانی
زهره
آرانیکاشانی
470031947532846003393
470031947532846003393
No
Behruz
محمودیبختیاری
بهروز
محمودیبختیاری
470031947532846003394
470031947532846003394
No
Mohammad Reza
کیهانی
محمدرضا
کیهانی
470031947532846003395
470031947532846003395
No