Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
9
1
21
4
online
1
fulltext
en
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژیهای سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
Effect of education based on the theory of self-efficacy and health literacy strategies on exclusive breastfeeding: A randomized clinical trial
عمومى
General
پژوهشي
Research
هدف: نوزادان باید به طور انحصاری از شیر مادر تا شش ماهگی تغذیه شوند. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی و استراتژیهای سواد سلامت بر تغذیه انحصاری با شیر مادر در زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی مشهد در سال 1394 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1394 از میان زنان باردار نخستزای 32هفته به بالا، 90 زن به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی بود. مداخله آموزشی بر اساس تئوری خودکارآمدی و سواد سلامت طراحی و در 3 جلسه آموزشی 60 دقیقهای اجرا شد. 3ماه بعد از مداخله آموزشی پرسشنامهها تکمیل و با توجه به اینکه در این زمان مادران، زایمان کرده و دارای فرزند بودند سطح شیردهی مادران با پرسشنامه سطوح شیردهی labbok بررسی شد.
یافتهها: قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر میانگین نمره سواد سلامت مادری و خودکارآمدی شیردهی مشاهده نشد. اما بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره سواد سلامت مادری (001/0p
Introduction: All infants should be exclusively breastfed until the age of six months. In this way, the aim of this project was to investigate the effect of education based on the theory of self-efficacy and health literacy on exclusive breastfeeding in pregnant women referred to health centers of Mashhad in 2015.
Materials and Methods: In this randomized clinical trial, 90 nulliparous women with gestational age of ≥ 32 weeks were selected using the multi-stage sampling method and were assigned to control and intervention groups. Data collection instruments were maternal health literacy and also breastfeeding self-efficacy questionnaires. An educational intervention was designed based on self-efficacy theory and the health literacy and implemented in the form of three 60-minute sessions. The questionnaires were completed three months after completion of the educational intervention. Remarkably, given that the mothers had given birth during this time, their breastfeeding level was evaluated based on the Labbok breastfeeding level questionnaire.
Results: Before the intervention, there were no significant differences between interventional and control group in maternal health literacy and breastfeeding self-efficacy scores, but after the intervention, there was a significant difference in maternal health literacy (p
سواد سلامت, خودکارآمدی, تغذیه با شیر مادر
Health Literacy, Self Efficacy, Breast Feeding
633
638
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3566-1&slc_lang=en&sid=1
Elham
Charoghchian Khorasani
الهام
چارقچیان خراسانی
4700319475328460038953
4700319475328460038953
No
Student Research Committee, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Nooshin
Peyman
نوشین
پیمان
peymann@mums.ac.ir
4700319475328460038954
4700319475328460038954
Yes
Dept. of Health Education and Health Promotion, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
Habibollah
Esmaily
حبیب اله
اسماعیلی
4700319475328460038955
4700319475328460038955
No
Dept. of Biostatistics and Epidemiology, School of Health, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران