Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1393
10
1
gregorian
2014
12
1
16
2
online
1
fulltext
en
مهارتهای آگاهی واجشناختی، حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا
Phonological awareness, working memory and reading comprehension in deaf children
عمومى
General
پژوهشي
Research
سابقه و هدف: آگاهی واجشناختی
و حافظه فعال در یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن نقش اساسی و مهمی دارند. از آنجا
که سیستم شنوایی در کسب آگاهی واجشناختی نقش اصلی را برعهده دارد، لذا در مطالعه
حاضر به ﺑﺮرﺳﯽ ﻭ مقایسه این مهارتها و درک خواندن در کودکان ناشنوا و عادی پرداختیم. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی روی 20 کودک
ناشنوا با افت حسی-عصبی دو طرفه شدید و عمیق و 20 کودک شنوای کلاس دومی شهر کرج
انجام گرفت. از هر دو گروه آزمونهای درک خواندن، آگاهی واجشناختی، حافظه کلامی و
حافظه بینایی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه شد. سپس همبستگی بین
نمرات آزمونها در گروه ناشنوا مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان میدهند
کودکان ناشنوا در همه موارد بهجز حافظه بینایی بهطور معناداری ضعیفتر از گروه
کنترل عمل کردند (p
Introduction: Phonological awareness and working memory are two
important factors in literacy acquisition. Since auditory system plays an
essential role in phonological processing, we investigated such skills in deaf
population in the present study. Materials and Methods: Twenty deaf children with severe and profound bilateral
sensory-neural hearing loss and twenty healthy control subjects were examined
in this cross-sectional study. Children were students in second grade of public
elementary schools in Karaj city (Iran). All participants were given
phonological awareness, reading comprehension, visual working memory and
auditory-verbal memory tests. Between-groups data analysis was processed and
the relationship between task scores was investigated in the deaf group. Results: Deaf
children had significantly less scores in all tasks (p˂0.001) compared to
their normal peers except for the visual working memory test. There was a
positive correlation between reading comprehension and both the visual working
memory and phonological awareness in the deaf group. Nevertheless no
relationship was found between reading comprehension and auditory-verbal memory. Conclusion: Deaf children used both their phonological awareness and orthographic knowledge
In the reading activity, requiring a good visual working memory. Although it
seems that such children are reliant on their visual ability and not their
auditory or kinetic senses in phonological acquisition
ناشنوا, آگاهی واجشناختی, حافظه فعال, درک خواندن.
Deaf, Phonological processing, Reading comprehension, Working memory
128
135
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2221-2&slc_lang=en&sid=1
Maryam
Mokhlesin
مریم
مخلصین
4700319475328460015573
4700319475328460015573
No
Fatemeh
Kasbi
فاطمه
کسبی
4700319475328460015574
4700319475328460015574
No
Hoorieh
Ahadi
حوریه
احدی
hourieha@yahoo.com
4700319475328460015575
4700319475328460015575
Yes
Fariba
Sojoudi
فریبا
سجودی
4700319475328460015576
4700319475328460015576
No