Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1382
11
1
gregorian
2004
1
1
5
2
online
1
fulltext
en
مقایسه تأثیر دو روش آموزش کلاسیک و مبتنی بر استراتژیهای تفکر انتقادی بر میزان یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری
The effects of two educational methods, classic and critical thinking strategies, on the stable learning of nursing students
عمومى
General
كاربردي
Applicable
سابقه و هدف: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی است که با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی کلاسیک و مبتنی بر استراتژیهای تفکر انتقادی (CTS)، بر میزان یادگیری پایدار دانشجویان پرستاری در دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 81-80 انجام شد.
مواد و روشها: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده بود که از بین آنان دانشجویان ترم 3 پرستاری (17n= نفر) در نیمسال اول به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش درس دو واحدی پرستاری بیماریهای دستگاه گوارش به دو بخش یک واحدی مستقل، پرستاری بیماریهای دستگاه گوارش فوقانی (UGI) و پرستاری بیماریهای دستگاه گوارش تحتانی (LGI) تقسیم شد و بخشUGI در 8 هفته اول ترم به روش کلاسیک (دوره آموزشی اول) و بخشLGI در 8 هفته دوم ترم به روشCTS (دوره آموزشی دوم) جهت دانشجویان تدریس گردید. امتحان هر بخش به صورت مستقل در پایان هر دوره از دانشجویان به عمل آمد. در روش کلاسیک، موضوعات درسی به شیوه معمول و در روشCTS ، از استراتژیهای تفکر انتقادی شامل تکالیف نوشتاری سرکلاسی و خارج از کلاس، بحثگروهی، کارگاه آموزشی کوچک و سخنرانی فعال جهت ارائه مطالب در هر جلسه تدریس استفاده شد. جهت بررسی تأثیر دو روش آموزشی مذکور در یادگیری پایدار دانشجویان، آزمون مجدد از امتحان پایان هر دوره به فاصله 3 ماه از اجرای اولیه، بدون اطلاع قبلی دانشجویان به عمل آمد. در این پژوهش همچنین جهت بررسی تأثیر آموزش به روشCTS بر سطح مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان، سطح این مهارتها بهوسیله آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیاCCTST) ) در ابتدا و انتهای ترم مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل آماری دادهها به کمک برنامه نرمافزاری SPSS صورت گرفت.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان را خانمها تشکیل داده و میانگین سنی آنان 46/20 سال بوده است. همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان در اجرای مجدد آزمون پایان دوره توانستهاند در هر دو دوره آموزشی کلاسیک (8/78%) و CTS (6/85%) بیش از 60% نمره آزمون پایان همان دوره را کسب نمایند، که نمایانگر ایجاد یادگیری پایدار در هر دو دوره آموزشی مذکور میباشد. مقایسه تفاضل میانگین نمرات آزمونهای هر دوره با یکدیگر اختلاف معنیداری را بین دو دوره نشان نداد، که بیانگر این است که اختلاف معنیداری در میزان یادگیری پایدار در دو دوره آموزشی مذکور وجود نداشته است. مقایسه میانگین نمرات دانشجویان در آزمون مهارتهای تفکر انتقادی در ابتدای ترم (12/10) و انتهای ترم (53/11) نشان داد که سطح مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در پایان ترم به طور معنیداری افزایش یافته است (001/0 P=).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که هر دو روش آموزش کلاسیک و مبتنی بر CTS باعث ایجاد یادگیری پایدار در دانشجویان شده است. با وجود ایجاد یادگیری پایدارتر در روشCTS از نظر کمّی، از نظر آماری هیچکدام از روشها بر دیگری برتری نداشتند. به عبارت دیگر روشCTS نتوانسته است یادگیری پایدارتری نسبت به روش کلاسیک در دانشجویان، ایجاد نماید اما این روش آموزشی باعث ارتقای سطح مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان شده است.
Introduction: This is a quasi-experimental study which was performed to assess the effects of two educational methods, classic and critical thinking strategies, on the stable learning of nursing students in nursing and paramedicine faculty of Semnan University of medical science in year 1380.
Material and Methods: Research society was consisted of nursing students, in which, seventeen students were chosen. In this study, two point gastroenterology nursing course was divided to two parts (each consist of one unit). One part was upper GI diseases nursing and other was lower GI disease nursing. Primary part was educated with classic method and secondary part with critical thinking strategies method. Post test of each part was performed independently and one-week later at the end of each part. In order to assess the stable learning rates of students, repetition of post test of each part were done within 3 month intervals (12 week) after primary post test of same parts without pre-informing of students. Furthermore, in this study, in order to assess the effects of learning with CTS methods on critical thinking skills of students, critical thinking skills levels of students in the beginning and the end of course, evaluated with California critical thinking skills test (CCTST). SPSS software was used to analyze data.
Results: Result of the research showed that high percentage of samples was female with mean age of 20.46 years old. This study also revealed that students achieved were obtained above 60% of scores of post test of same course in both methods classic method 78.8% and CTS method 85.6% relatively. It was showed that both methods could to be cause of stable learning, but comparison of mean differences of scores of both parts, showed no significant differences. Thus, this result revealed that there were no significant differences between two methods with regard to stable learning. Comparison of means of students scores in critical thinking skills test in the beginning (10.12) and at the end (11.53) of course, showed that critical thinking skill level of students increases significantly at the end of course (p=0.001).
Conclusion: The results of study showed that both methods (classic and CTS) can cause of stable learning at nursing students, but higher in CTS method generating. In addition, CTS method could improve critical thinking skills level of students.
تفکر انتقادی، آموزش، آموزش کلاسیک، آموزش مبتنی بر استراتژیهای تفکر انتقادی، یادگیری پایدار، دانشجویان پرستاری
Critical thinking, Education, Classic, Critical thinking strategies, Stable learning, nursing students
53
62
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-200&slc_lang=en&sid=1
H.
خلیلی
حسین
خلیلی
khalili_h@yahoo.com
47003194753284600780
47003194753284600780
Yes
H.
بابا محمدی
حسن
بابا محمدی
47003194753284600781
47003194753284600781
No
S.
حاجیآقاجانی
سعید
حاجیآقاجانی
47003194753284600782
47003194753284600782
No