Koomesh journal
كومش
Koomesh
Medical Sciences
http://koomeshjournal.semums.ac.ir
47
journal47
16087046
10.52547/koomesh
fa
jalali
1384
11
1
gregorian
2006
1
1
7
1
online
1
fulltext
en
بررسی درک و بیان اسامی در کودکان طبیعی ٤ تا ٨ ساله
Survey of perception and expression of common names in Persian speaking normal children in the age of 4-8
عمومى
General
كاربردي
Applicable
سابقه و هدف: ارزیابی توانایی درک و بیان اسامی، بخشی از ارزیابی بالینی زبان است که بهطور روزمره در کلینیکهای گفتار درمانی انجام میشود. هدف ما از این پژوهش، دسترسی به شاخصهای آمار توصیفی مربوط به توانایی درک و بیان اسامی در گروهی از کودکان طبیعی سمنانی و مقایسه میانگین امتیازات گروههای سنی مختلف و نیز دو جنس با یکدیگر است.
مواد و روشها: روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش، 150 نفر از کودکان طبیعی٤ تا ٨ ساله مهدکودکها، کودکستانها و دبستانهای شهر سمنان بهطور تصادفی انتخاب شدند. برای ارزیابی درک و بیان اسامی در این پژوهش از "آزمون تصویری اسامی" استفاده شد. پس از به دست آمدن نتایج آزمون در مورد هر فرد و استخراج دادههای کل افراد، دادههای پژوهش به کمک آمار توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس یکطرفه و آزمون ضریب همبستگی، با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین امتیازات هر سه مورد (امتیازات درک، بیان و کل) با افزایش سن افزایش مییابد (٠٠٠/٠P =)؛ در هر سه مورد، امتیازات دختران در مقایسه با امتیازات پسران کمتر است (در هر سه مورد 05/0P=)؛ و با افزایش توانایی کودکان در درک اسامی، توانایی آنها در بیان اسامی نیز بیشتر میشود (٠٠٠/٠P= و 821/0=r).
نتیجهگیری: نتایج این آزمون میتواند بخشی از اطلاعات آماری لازم برای تصمیمگیریهای بالینی درباره افراد مشکوک به اختلالات زبانی باشد. دختران در مقایسه با پسران در درک و بیان اسامی از توانایی کمتری برخوردارند؛ شاید یکی از دلایل برتری پسران به دختران در درک و بیان اسامی در جامعه مورد مطالعه، شرایط فرهنگی و محیطی پیرامون آنها باشد، که برای پسران امکان ارتباطات گستردهتری را با محیط اطراف در مقایسه با دختران فراهم ساخته است.
Introduction: One of the first cognitive abilities of children is naming and name perception. There is numerous tests in English and other languages about perception and/or expression of names but there is not in Persian language, and also some researches studied these abilities in children and adults. In this research our aim was to determine statistical descriptive of these abilities in a sample of normal Semnanian children, and to compare mean scores of different age and sex groups.
Material and Methods: In this cross-sectional and descriptive-analytic study, at first we prepared a collection of 195 pictures and a special record sheet. Perception and expression of each picture have 2 scores, and then, sum of scores is 390. We selected randomly 150 subjects from 4-8 years old children of the kindergartens and the schools in Semnan. Then, we determined the perception and/or expression of names of children with the pictures of test (abbreviated in farsi, ATA). Children were normal in hearing, speech, language and intelligence. To determine, coorelate and compare of mean scores, we used "T test", "Correlation" and "one-way ANOVA".
Results: Mean score of name expression, perception, and sum increases as a function of age increase (P = 0.000). Girls, in comparison had lesser ability than boys in name perception, expression, and sum (P = 0.05). Ability of children in name perception increases, as their name expression ability increases (r = 0.8212, P= 0.000).
Conclusion: The results of this research represent useful information about name perception and expression skills in 4-8 years old children. Our findings can prepare a foundation for pathological studies on some aspects of languages learning disorders. Therefore, a test may be designed to determine name perception and expression ability in children. Although the test used in this research is appropriate, it is long and time consuming, needs to be categorized, and standardized.
It must be investigated why girls, in comparison with boys showed statistically significant less abilities. One of the possible causes of Semnanian boy's priority in name perception, and expression maybe their cultural and environmental circumstances which may prepare more communication facilities with others for them (in comparison with girls).
درک، بیان، اسامی، کودکان
Perception, Expression, Names, Children, Girls, Boys
63
70
http://koomeshjournal.semums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4-111&slc_lang=en&sid=1
Y.
امیریشوکی
یونس
امیریشوکی
amiriyoon@yahoo.com
47003194753284600456
47003194753284600456
Yes
M. S.
جنابی
محمدصادق
جنابی
47003194753284600457
47003194753284600457
No
M.
کیهانی
محمدرضا
کیهانی
47003194753284600458
47003194753284600458
No
L.
قلیچی
لیلا
قلیچی
47003194753284600459
47003194753284600459
No
F.
کسبی
فاطمه
کسبی
47003194753284600460
47003194753284600460
No