TY - JOUR T1 - Effect of educational intervention based on social cognitive theory on promoting preventive behaviors of cutaneous leishmaniasis TT - بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از لیشمانیوز جلدی مبتنی بر مدل یادگیری شناختی اجتماعی JF - Koomesh JO - Koomesh VL - 20 IS - 4 UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4401-fa.html Y1 - 1397 SP - 692 EP - 698 KW - Cutaneous Leishmaniasis KW - Social Cognitive Theory KW - Preventive Behaviors KW - Health Behavior N2 - هدف: لیشمانیوز جلدی در بخش قنوات استان قم آندمیک است. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیرانه از لیشمانیوز جلدی صورت گرفت. مواد و روش‌ها: این مطالعه به‌صورت مداخله‌ای نیمه‌تجربی بود که بر روی 292 نفر از مراجعه‌کنندگان به مراکز بهداشتی قنوات استان قم طی سال‌های 96-1395 انجام شد. شرکت‌کنندگان با تخصیص تصادفی و با استفاده از روش بلوک‌های تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. شش ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای دو گروه تکمیل گردید. برای بررسی هم‌زمان اثر چند متغیر از رگرسیون خطی استفاده شد. یافته‌ها: بعد از مداخله آموزشی، بین میانگین نمره‌ی مربوط به سازه‌های آگاهی و درک موقعیت، انتظار پیامد (001/0p M3 ER -