TY - JOUR JF - Koomesh JO - Koomesh VL - 22 IS - 4 PY - 1399 Y1 - 1399/6/01 TI - Comparing auditory sustained attention in children with auditory processing disorder and normal children TT - مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار N2 - هدف: اختلال پردازش شنوایی، نوعی اختلال در پردازش ادراکی اطلاعات شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل شناختی از جمله توجه قرار گیرد. توجه یکی از اصلی‌ترین عملکردهای شناختی در رشد و یادگیری کودکان محسوب می‌شود، بنابراین شناخت و بررسی آن در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی با آزمون مجزا و معتبر، ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار با استفاده از زیرآزمون توجه روزمره کودکان است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی-مقایسه‌ای 45 کودک 7 تا 12 سال، 23 کودک هنجار (با میانگین سنی 88/9 و انحراف استاندارد 5/1) و 22 کودک با اختلال پردازش شنوایی (میانگین 32/9 و انحراف استاندارد 2/1) شرکت کردند. آزمون توجه روزمره کودکان با پنج زیر‌آزمون (امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو)، در حوزه توجه پایدار در هر دو گروه انجام شد. میانگین امتیازات دو گروه در هر یک از زیر‌آزمون‌ها به دست آمد و با یک‌دیگر مقایسه شد. یافته‌ها: نتایج آزمون من‌ویتنی تفاوت معناداری بین میانگین امتیازات در همه زیرآزمون‌های توجه پایدار شامل امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو، در دو گروه را نشان داد (001/0P SP - 650 EP - 654 AU - Arabi, Afsoon AU - Mehrkian, Saeideh AU - Mirzaei, Hooshang AU - Bakhshi, Enayatollah AD - Dept. of Audiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran KW - Auditory Attention KW - Auditory Perceptual Disorders KW - Test of Everyday Attention for Children UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5970-fa.html DO - 10.29252/koomesh.22.4.650 ER -