RT - Journal Article T1 - Comparing auditory sustained attention in children with auditory processing disorder and normal children JF - Koomesh YR - 1399 JO - Koomesh VO - 22 IS - 4 UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5970-fa.html SP - 650 EP - 654 K1 - Auditory Attention K1 - Auditory Perceptual Disorders K1 - Test of Everyday Attention for Children AB - هدف: اختلال پردازش شنوایی، نوعی اختلال در پردازش ادراکی اطلاعات شنوایی در دستگاه عصبی مرکزی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل شناختی از جمله توجه قرار گیرد. توجه یکی از اصلی‌ترین عملکردهای شناختی در رشد و یادگیری کودکان محسوب می‌شود، بنابراین شناخت و بررسی آن در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی با آزمون مجزا و معتبر، ضروری است. هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه توجه پایدار شنوایی در کودکان دچار اختلال پردازش شنوایی و همتایان هنجار با استفاده از زیرآزمون توجه روزمره کودکان است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی-مقایسه‌ای 45 کودک 7 تا 12 سال، 23 کودک هنجار (با میانگین سنی 88/9 و انحراف استاندارد 5/1) و 22 کودک با اختلال پردازش شنوایی (میانگین 32/9 و انحراف استاندارد 2/1) شرکت کردند. آزمون توجه روزمره کودکان با پنج زیر‌آزمون (امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو)، در حوزه توجه پایدار در هر دو گروه انجام شد. میانگین امتیازات دو گروه در هر یک از زیر‌آزمون‌ها به دست آمد و با یک‌دیگر مقایسه شد. یافته‌ها: نتایج آزمون من‌ویتنی تفاوت معناداری بین میانگین امتیازات در همه زیرآزمون‌های توجه پایدار شامل امتیاز، تکلیف دوگانه امتیاز، گزارش کد، تکلیف دوگانه جستجوی آسمان و راه برو-راه نرو، در دو گروه را نشان داد (001/0P LA eng UL http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5970-fa.html M3 10.29252/koomesh.22.4.650 ER -