%0 Journal Article %A Pouretemad, HamidReza %A Shiri, Esmaeil %T Improvement of executive function in children with autism through Home Playtime Program %J Koomesh journal %V 23 %N 1 %U http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5906-fa.html %R 10.29252/koomesh.23.1.84 %D 1399 %K Autism Disorder, Executive Functions, Telerehabilitation, Play Therapy., %X هدف: نارسایی کنش اجرایی، عامل زیربنایی مشترک علائم اُتیسم است که باید هدف مداخلات معتبر قرار گیرد. برنامه ساعت بازی خانگی، یک برنامه توان‌بخشی شناختی خانه-محور از راه دور برای بهبود کنش‌ اجرایی در اختلال اُتیسم است. هدف این مطالعه بررسی مقبولیت، امکان‌سنجی و اثربخشی این برنامه در گروهی از کودکان دارای اتیسم است. مواد و روش‌ها: روش پژوهش، شبه‌آزمایشی بدون گروه گواه با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بوده است. هفده والد کودک دارای اُتیسم در طیف سنی 55-24 ماه (میانگین=37 ماه، انحراف معیار=1/9) با روش نمونه‌گیری در دسترس از میان مراجعین مرکز تهران اتیسم انتخاب شدند. برنامه ساعت بازی خانگی به مدت ده هفته روی آن‌ها اجرا شد. برای سنجش کنش اجرایی از نسخه پیش‌دبستانی سیاهه درجه‌بندی رفتاری کنش اجرایی و تکلیف A not B در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد. میزان رضایت والدین از این مداخله با پرسش‌نامه فهرست نگرش به درمان ارزیابی گردید. بهره هوش کودکان نیز با آزمون هوش تهران- استنفورد- بینه قبل از ورود به مطالعه سنجیده شد. داده‌ها با روش اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مؤلفه‌های کنش‌ اجرایی: بازداری، حافظه کاری، برنامه‌ریزی/ساماندهی، خودمهارگری بازداری، انعطاف‌پذیری و فراشناخت در مرحله پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون به طور معناداری بهبود یافته است (05/0P %> http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5906-fa.pdf %P 84-94 %& 84 %! %9 Research %L A-10-5965-1 %+ Dept. of Cognitive Psychology, Institute for Cognitive and Brain Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran %G eng %@ 16087046 %[ 1399