%0 Journal Article %A seyedhosseini, Seyedeh Sepideh %A Aqayi, Fatemeh %A Rahmani, Shima %A Maleki Shahmahmood, Toktam %A Haresabadi, Fatemeh %A Tayarani Nezhad, Hamid %T Comparison of the high-frequency morpho-syntactic structures of cochlear implant children and children with normal hearing aged 4-6 years %J Koomesh journal %V 22 %N 1 %U http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5544-fa.html %R 10.29252/koomesh.22.1.85 %D 1398 %K Hearing Loss, Cochlear Hmplants, Language Development, Child, %X هدف: کودکان کاشت حلزون در همه سطوح زبانی مشکلاتی دارند که مشکلات مربوط به مهار‌ت‌های صرفی- نحوی در آن‌ها بیش‌تر از سایر حوزه‌های زبانی گزارش شده است. با توجه به نقش مهم مهارت‌های صرفی و نحوی در توسعه توانایی‌های ارتباطی کودکان، این مطالعه با استفاده از آزمون تصویری بیان دستور زبان فارسی، پربسامدترین ساخت‌های ‌صرفی و نحوی موجود در گفتار کودکان طبیعی 4-6 ساله را با کودکان کاشت حلزون شده مورد مقایسه قرار داده است. مواد و روش‌ها: آزمودنی‌های مورد مطالعه در این پژوهش مقطعی شامل 25 کودک کاشت حلزون شده و 25 کود طبیعی 4 تا 6 سال و تک زبانه (فارسی زبان) بودند. کودکان کاشت حلزون شده به روش نمونه‌گیری در دسترس از 3 مرکز توان‌بخشی مشهد و کودکان طبیعی نیز از مهدکودک‌های شهر مشهد انتخاب شدند. پس از انتخاب آزمودنی‌ها، آزمون تصویری بیان دستور زبان فارسی بر روی هر کودک اجرا شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه تفاوت معناداری را بین میانگین نمرات کل آزمون در دو گروه نشان داد(05/0p %> http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-5544-fa.pdf %P 85-91 %& 85 %! %9 Research %L A-10-5249-2 %+ Dept. of Speech Therapy, School of Paramedical Sciences, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran %G eng %@ 16087046 %[ 1398