AU - Aghaz, Alireza AU - Salehi, Faranak AU - Taaki, Fateme AU - Jadidi, Hossein AU - Bahrami, Akbar AU - Hemmati, Ehsan TI - Pattern of phonological awareness skills in children with autism spectrum disorders PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 20 VI - 3 IP - 3 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4150-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4150-fa.pdf SO - Koomesh 3 AB  - هدف: آگاهی واج شناختی دانش فرد از واحدهای سازنده زبان یا حساسیت وی به صداهای زبان است و یک پیش‌بینی‌کننده مهم برای مهارت خواندن در کودکان دارای اوتیسم است. مطالعات خارجی پیشین نشان دادند که کودکان طیف اوتیسم مشکلاتی در فراگیری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی دارند. هدف از این پژوهش، تعیین الگوی مهارت‌های آگاهی واج‌‌شناختی در کودکان طیف اوتیسم و مقایسه آن با کودکان طبیعی است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شد، 10 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم و 10 کودک دارای رشد طبیعی انتخاب شدند که از لحاظ سن عقلی و جنس با یک‌دیگر همسان‌سازی شده بودند. برای بررسی مهارت آگاهی واج‌شناختی آزمودنی‌ها از آزمون شنیداری مهارت‌های آگاهی واج‌شناختی "آشا-5" استفاده و نتایج در چک‌لیست مورد نظر ثبت شد. یافته‌ها: در این پژوهش میانگین و انحراف معیار پاسخ افراد بر حسب جنسیت با یک‌دیگر مقایسه شده است. بر اساس تحلیل داده‌ها، بین مهارت‌های آگاهی از هجا، قافیه و واج در دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0p CP - IRAN IN - Dept. of Speech Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran LG - eng PB - Koomesh PG - 453 PT - Research YR - 1397