TY - JOUR T1 - Effect of education with film on anxiety level of patients undergoing coronary angiography: A clinical trial TT - تاثیر آموزش از طریق فیلم بر سطح اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر: کارآزمایی بالینی JF - Koomesh JO - Koomesh VL - 23 IS - 6 UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-6636-fa.html Y1 - 1400 SP - 702 EP - 711 KW - Education KW - Anxiety KW - Coronary Angiography KW - Coronary Artery Disease N2 - هدف: از شایع‌ترین مشکلات بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر اضطراب است که می‌تواند روند انجام این تست تشخیصی را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. یکی از مهم‌ترین وظایف پرستاران آموزش به بیمار است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش از طریق فیلم بر سطح اضطراب بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه تجربی در بیمارستان قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1398-99 انجام شد. روش نمونه‌گیری بر اساس معیارهای ورود به صورت در دسترس و با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 61 نفر) بود. جمع‌آوری داده‌ها با پرسش‌نامه استاندارد اضطراب اشپیل‌برگر انجام شد. روز قبل از آنژیوگرافی پرسش‌نامه‌ها تکمیل شد. سپس فیلم آموزشی برای گروه مداخله پخش شده و گروه کنترل تنها آموزش‌های روتین بیمارستان را دریافت کرد. سپس مجدد پرسش‌نامه اضطراب تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب بیماران پس از انجام مداخله در گروه آموزش با فیلم نسبت به گروه کنترل کاهش یافته بود (0001/0=P). هم‌چنین بین میانگین نمره اضطراب قبل و بعد از مداخله با فیلم آموزشی ارتباط آماری معناداری وجود دارد به‌طوری‌که بعد از آموزش نمره اضطراب از 59/7±03/43 به 07/7±06/35 رسید (0001/0=P). نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش از طریق فیلم به عنوان یک روش مکمل سبب کاهش اضطراب بیمار گردید. از آن‌جایی که یکی از مهم‌ترین نقش‌های پرستاران آموزش به بیمار می‌باشد، توصیه می‌شود که به ارائه آموزش با فیلم به عنوان روشی مکمل برای آموزش شفاهی، توجه ویژه‌ای گردد.   M3 ER -