AU - Hakim Shooshtari, Mitra AU - Salehi, Hosein AU - Nobakht, Naser AU - Nazari, Marzieh AU - nazari, marziyeh TI - The effectiveness of educational help for parents on reading performance of students with learning disorders of reading PT - JOURNAL ARTICLE TA - Koomesh JN - Koomesh VO - 20 VI - 4 IP - 4 4099 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4031-fa.html 4100 - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4031-fa.pdf SO - Koomesh 4 AB  - هدف: اختلال یادگیری از جمله مشکلاتی است که نظام آموزشی هر کشوری با آن مواجه است و موجب عدم موفقیت و عقب‌ماندگی تحصیلی می‌شود. هدف این مطالعه تهیه بسته کمک‌آموزشی برای مشکلات شناختی و مهارت‌های درکی–حرکتی با قصد نهایی بهبود عمل‌کرد تحصیلی کودک و آموزش این تمرینات به والدین کودک در جهت استمرار در درمان بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش دانش‌آموزان ابتدایی که اختلال یادگیری آن‌ها توسط روانشناس کودک و نوجوان و به کمک تست تشخیصی و مصاحبه بالینی اختلال یادگیری تشخیص داده شده بود. گروه A تمرینات را با نرم‌افزار آموزشی برای والدین  انجام دادند. گروه B که تمرینات را مانند گروه A ولی با حضور در مرکز مورد نظر توسط درمانگر انجام دادند. گروه C گروه کنترل که هیچ مداخله‌ای بر روی آن‌ها انجام نشد. 3 گروه از نظر سنی و جنسی هم‌سازی شده بودند. یافته‌ها: در این پژوهش بسته کمک‌آموزشی برای والدین موجب بهبودی عمل‌کرد خواندن با افزایش میانگین نمرات در شاخص کلمات صحیح خوانده شده (001/0>P) و درک مطلب (006/0>P) بعد از مداخله شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بسته کمک‌آموزشی برای والدین موجب بهبود عمل‌کرد دانش‌آموزان به نحو موثرتری نسبت به گروه حضوری شده است   CP - IRAN IN - Yahya Negad Hospital, Babol Medical University, Babol, Mazandaran, Iran LG - eng PB - Koomesh PG - 786 PT - Research YR - 1397