@ARTICLE{Ayoubi Avaz, author = {Rasoulzadeh, Massomeh and Ayoubi Avaz, Karim and Amouzadeh Khalili, Mohammad and Ghorbani, Raheb and Motaharinezhad, Fatemeh and Ahmadizadeh, Zahra and Mirshoja, Mina Sadat and }, title = {A comparative study of dynamic and static balance status in childern with specific learning diability and normal childern}, volume = {20}, number = {1}, abstract ={هدف: تعادل یکی از اصول پایه‌ای مهم در یادگیری در کودکان می‌باشد و اختلال آن بر روی یادگیری تاثیر می‌گذارد. این پژوهش با هدف مقایسه وضعیت تعادل دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص با دانش‌آموزان عادی  انجام گرفت تا با استفاده از نتایج آن بتوان کمک مناسبی در توان‌بخشی آنان ارائه نمود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص واجد شرایط ورود به مطالعه در شهر سمنان (58 نفر) و به همین تعداد دانش‌آموز بدون اختلال یادگیری خاص به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. برای انتخاب کودکان گروه شاهد، ابتدا 3 مدرسه کودکان بدون اختلال یادگیری به صورت در دسترس انتخاب و 58 دانش‌آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. با استفاده از دستگاه تعادلی بایودکس مدل D3 و رعایت شرایط آزمون، تست تعادل صورت گرفت. یافته‌ها: در وضعیت چشم باز، شاخص تعادل داینامیک، در پارامترهای تعادل کلی (015/0=p)، قدامی- خلفی (025/0=p) و طرفی (026/0=p) اختلاف معنی‌داری بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص و دانش‌آموزان عادی دیده شد. اما در وضعیت چشم‌بسته و هم‌چنین شاخص تعادل استاتیک در وضعیت چشم باز و چشم بسته، پارامترهای فوق بین دو گروه اختلاف معنی‌دار نداشتند (05/0p>). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد تعادل دینامیک در حالت چشم باز در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص دارای مشکل می‌باشد. نیاز است تا درمانگران و والدین این دانش‌آموزان به این موضوع توجه داشته باشند و مداخلات جهت بهبود تعادل داینامیک آن‌ها انجام گیرد. }, URL = {http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3348-fa.html}, eprint = {http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-3348-fa.pdf}, journal = {Koomesh journal}, doi = {}, year = {1396} }