TY - JOUR T1 - The gap between the service quality and patients’ expectations in Amir-al-momenin hospital of Semnan University of Medical Sciences in 2016, Semnan, Iran TT - انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بستری در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر سمنان در سال 1395 JF - Koomesh JO - Koomesh VL - 20 IS - 2 UR - http://koomeshjournal.semums.ac.ir/article-1-4161-fa.html Y1 - 1397 SP - 221 EP - 227 KW - Service Quality KW - Expectations KW - Perceptions KW - SERVQUAL KW - Hospital N2 - هدف: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از مهم‌ترین واحدهای ارائه خدمت در نظام سلامت هستند. با توجه به ضرورت درک ادراکات و انتظارات بیماران برای بهبود کیفیت ارائه خدمات، هدف این پژوهش، سنجش انتظارات و ادراک بیماران از کیفیت خدمات بستری در بخش‌های زنان و زایمان و کودکان بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهر سمنان در سال 1395 بر اساس مدل سروکوال است. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع مقطعی است که به روش نمونه‌گیری آسان بر روی 321 نفر در دو بخش زنان و زایمان (151 نفر) و کودکان (170 نفر) بیمارستان امیرالمومنین (ع) سمنان و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد سروکوال که روایی و پایایی آن تأیید شده، از اردیبهشت تا بهمن 1395 صورت گرفت. یافته‌ها: میانگین گویه‌های مربوط به مؤلفه‌های «انتظارات» و «ادراکات» به ترتیب با 24/1  و 44/2 (از 5) در سطح «ضعیف» و «متوسط» برآورد شد. «وفاداری» مراجعه‌کنندگان به بیمارستان در سطح «متوسط» و فاصله بین ادراکات و انتظارات بیماران و به بیان دیگر «رضایت بیماران»، در سطح «متوسط» بود. نتیجه‌گیری: فاصله کم بین ادراکات و انتظارات دریافت‌کنندگان خدمت در تمام مؤلفه‌های کیفیت ارائه خدمات، نشان‌دهنده برآورده شدن انتظارات آن‌ها در حد پایین است. بنابراین ارتقای کیفیت در همه ابعاد ارائه خدمت در جامعه مورد پژوهش ضروری به نظر می‌رسد. M3 ER -